Vi som har Facebook - och de andra

Mänskligheten lever numera i en segregerad värld: Vi som har Facebook och de som inte har Facebook. Min sambo tillhör fortfarande de som lever i det digitala utanförskapet, dvs inte har Facebook, men hon utsätts ständigt för påtryckningar att ansluta sig. Bara under de senaste dagarna har hon flera gånger berättat att hon fått mail med Facebookinbjudningar.

- Vad är egentligen meningen med Facebook? Varför ska man ansluta sig där? hörde jag hur hon härom kvällen frågade sig.

- Facebook är fantastiskt, svarade jag. Där kan du dela med dig av alla detaljer i livet, allt från hur framgångsrika toabesöken är till vad du handlade på ICA idag. Du kan också få veta när dina vänner kommer hem från jobbet och när de ser på TV.

- Jag tycker det mest verkar fånigt, sa sambon.

- Frågan är hur länge du kan stå emot, sa jag.

Jag läser i Aftonbladet.se om ett företag som vid rekrytering av anställda ser Facebookande som en merit hos de som söker jobb. Om man har fler än 400 vänner på Facebook anses man ha ett rikt socialt kontaktnät och därmed kvalificerad att exempelvis jobba som marknadsförare.

Vem vet, snart kanske det är en merit att spela närpoker om man söker jobb som aktiemäklare.

Nu ska jag strax berätta på Facebook att jag skrivit ännu ett beaktansvärt inlägg på min blogg.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,
#1 - Lisbeth

hmmm... är det så...?

#2 - Tina

Jasså är det därför Serkan ständigt får vänförfrågningar från folk som bara vill "lära känna nytt folk" och sen inte ens lämnar ett fotavtryck :P

Deras drömjobb är marknadsförare...

#3 - charles

vadå! folk är bara avundsjuka på oss som har många vänner!

Klart att det är meriterande om man har många vänner på booken

#4 - Vadå vadå!

Vadå vadå, ni facebookare är roliga varelser, stalkers och penibla. Jag önskar er all karatefilmspoesi....

#5 - BP

Kul att du kikade in på min blogg. Förstår att du kan "din" fotboll, trots att det inte var Frankrike (Ribéry och Lizarazou var ju annars helt rätt tänkt ;-).

Vad gäller Facebook så ska jag försöka mig på ett "motinlägg" på min blogg imorgon;-)

#6 - Per-Anders

BP: Nja, jag är egentligen inte ngn fotbollsexpert. Försökte mig bara på lite research på nätet.

#7 - Ulrica

Ooops jag har helt klart för lite vänner på mitt facebook-konto. "Addar" du mig?:)



PS. Hittade dig via konst eller konstigt.

#8 - Forex Trader

400 vänner på Facebook.... är väl detta som kallas viral marknadsföring... för Onlinepizza.

#9 - Tina

Det spelar ingen som helst roll hur många vänner jag har på facebook om jag inte har riktiga vänner IRL. Nu ska jag till min vän och luncha/baka tillsammans med henne, det kan man inte göra online minsann.