Varför Langos på Gatufesten?



- Ursäkta, vilken mobiloperatör har ni?

Den unga expressäljaren från Tele 2 har ställt sig mitt framför oss när vi går genom folkvimlet på Sundsvalls Gatufest. Min sambo och jag försöker runda henne men hon är snabbt framför oss igen och säger:

- Nej vänta, vilken mobiloperatör har ni?

- Jag har Halebop och ringer för ett par hundralappar i kvartalet, säger sambon.

- Jaha... okej... ha en trevlig kväll då, säger säljarvalpen och går istället till attack mot några andra festivalbesökare. 

Nyss hemkomna från veckans första gatufestbesök konstaterar vi att förutom mat, öl och musik ger årets Gatufest oss även möjligheten att byta mobiloperatör. Inte mindre än tre mobiloperatörer finns representerade på festivalområdet, samtliga bestyckade med ett gäng säljkåta expressäljare som är beredda att lova nästan vad som helst för att få sälja en mobil med abonnemang. 

I ett stort tält huserar också Media Markt där man saluför allt från batterier till plattskärmar. Längre fram på Storgatan gick vi även förbi Apotekets tält samt ett företag som sålde spikmattor och massagestolar. För en stund kändes Gatufesten mera som en marknad än som en stadsfestival.

När vi anlände till Gatufesten (onsdagar är det ju traditionellt gratis inträde) var vi hungriga. Efter en kortare inventering av matutbudet i de olika mattälten bestämde vi oss för restaurang Oscars mattält. Jag tog revbensspjäll med klyftpotatis och fick en stor portion som smakade jättebra.

Problemet var bara att det var fullständigt knökfullt i Oscarstältet och vi fick äta vår mat stående vid bardisken. Men det gick bra det också.   

Mätta och nöjda promenerade vi lite längs Storgatan och kunde konstatera att samma märkliga masspsykos även uppstått vid årets Gatufest: Den långa kön till Langostältet. Jag kan inte riktigt förstå varför så många känner att de måste äta Langos när det är festival. Kanske beror det på att de tycker det är gott. Kanske är det ett tvångsbeteende för att få den rätta festivalkänslan. 

Jag tänker i alla fall inte äta Langos på Gatufesten. Jag tycker det är äckligt.

Bilden ovan: Taggade mobilsäljare är ett något obekvämt inslag i årets Gatufest.
Bilden nedan till vänster: Av någon outgrundlig anledning har kommunen valt att tajma in markarbeten vid norra sidan av ån, samtidigt med pågående gatufest.

Bilden nedan till höger: Dörrvakt vid Daltonstältet.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,