Jag har inte svininfluensan



De senaste dagarna har jag legat nerbäddad i en influensaliknande förkylning med halsont, rinnande näsa och huvudvärk. Jag skämtade med familjen och sa att jag fått svininfluensan men inser att jag nog inte var speciellt rolig. A(H1N1)-influensan (som den egentligen heter) verkar inte vara något att leka med och jag är naturligtvis glad att det inte är den som fått mig sängliggande.

Enligt Wikipedia har bedömningar gjorts att upp emot 40 procent av Sveriges befolkning kan komma att bli smittade av svininfluensan under hösten. Myndigheterna i Sverige har därför gjort en vaccinationsbeställning för 1,2 miljarder kronor, vilket är den största någonsin av svenska landsting. Hoppas bara att vi medborgare kan få vaccinera oss gratis, så inte vaccinationsskyddet blir en klassfråga.

Mina symptom tyder alltså inte på svinifluensan, men är ändå såna att jag numera "underhåller" familjen med ett intensivt snytande och harklande. Med mina återstående krafter ska jag nu kravla mig tillbaka från datorn och ner i sängen.



Wikipedia:
H1N1-utbrottet 2009
Svininfluensa

Aftonbladet:
Ditt vaccin kan bli försenat
Han hålls vid liv av maskinen
Smittan sprids rekordsnabbt

DN:
Över 700 döda i den nya influensan
Fortsatt livshotande för influensasjuk 22-åring
God prognos för influensasjuk svenska i Israel
Svensk respiratorberedskap är god
Frågor och svar om nya influensan
Så ska svenskarna vaccineras

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - D Green

Kan mycket väl vara H1N1 du har haft. Det ger i stort sett samma symptom som en "vanlig" influensa och är hos dom flesta ganska mild (även om man inte känner sig direkt på topp så av vanlig influensa heller).



#2 - Per-Anders

Va? Och jag som faktiskt börjar känna mig lite piggare.

#3 - G.H.

Enligt senaste rekommendationen från socialstyrelsen ska eventuella riskpersoner och kanske även eventuell vårdpersonal i din närhet ha postexpositionsprofylax - se socialstyrelsens hemsida...



Mvh

#4 - Per-Anders

Va! Och jag som var och handlade på ICA idag.

#5 - Hha

Haha!!!

Respiratorberedskapen är god...detta efter att 1 - ja 1 - person tranporterats till Karolinska i Stckholm från Vrinnesjukhuset i Norrköping.



Så om 4 miljoner svenskar drabbas samtidigt...kommer då alla att alla att köras till huvudstaden?? :) Det kommer att fungera jättesmidigt och med ventliationen från 4 miljoner respiratorer så kommer även luften att bli renare.

#6 - Christopher Anderton

Svininfluensa (Spanska sjukan är ett annat namn för det) vore rätt så otroligt om du hade, med tanke på att den dog ut 1919.

#7 - Kerstin

Stackars Du, hoppas att Du snart är på benen igen!

Kram ( trots smittorisken)!

#8 - Peter Ingestad

Det kanske kommer. Socialdemokraterna tjabbar om kostnaden i ett läge när det är i högsta grad frågan om 1. vaccinet kommer i tid och 2. tillgången. Sossarna är i dag ett helt redlöst parti som osvikligt ställer Helt Fel Frågor för att fjäska in sig hon en bred allmänhet, dvs. valboskapen. Verkligt nödlidande människor ger man faderullan i

#9 - woopsidaisy

Svininfluensans huvudsakliga symptom är väl att det växer ut en knorr i rumpan...??? hursomhelst - krya på dej!

#10 - Per-Anders

Hha: Det kanske är just för att förhindra att fyra miljoner människor blir sjuka som man köpt mycket vaccin.



Christopher Anderton: Spanska sjukan dog ut 1919 men dagens svininfluensa verkar ju pågå för fullt. Båda är varianter av H1N1-influensan (om jag förstått saken rätt).



Kerstin: Tack för omtanken. Skönt med lite uppmuntrande ord.



Peter Ingestad: Jag skulle gärna önska att Sossarna fjäskade lite mer för mig och de övriga i valboskapen.



woopsidaisy: En knorr i rumpan? Som framskärten fast tvärtom då, eller...?

#11 - Anonym

Tack och lov att du inte har svininfluensan då .. ska du ta vaccinet?? se detta innan ... www.svininfluensan.com

#12 - Eva

Tur att du inte har svininfluensan då .. ska du ta vaccin? Kolla på www.godoc.com som har massor av bra information om svininfluensa!