Under julen är alla granar vackra



Idag var jag och sambon på stan för att köpa en julgran. Egentligen kan jag tänka mig en plastgran men sambon vill ha en riktig gran och då blir det så. Dessutom vill hon att den ska vara "fin", dvs ha en rak stam och ett jämt fördelat grenverk.

Efter en stunds letande och funderande vid en av stans försäljningsplatser hittade vi så en gran med rak stam och ett grenverk så symmetriskt att den nästan ser ut som en plastgran.

När jag var barn var det min pappas uppgift att gå ut i skogen och hugga en julgran. Han tog alltid den första bästa gran han hittade och när han kom hem visade det sig ofta att stammen var sned och att grenar saknades.

Men min mamma klagade inte. I mitt föräldrahem rådde principen att alla var välkomna, oavsett hur man såg ut, och detta gällde också julgranar. Själv har jag fortsatt att hävda principen om allas lika värde, oavsett hudfärg, ålder, kön eller religion. 

Nu blev det en "perfekt" gran som fick följa med oss hem, men för mig hade det gått lika bra med en varit lite sned. Sånt kan man dölja när man klär granen med glitter och andra dekorationer.

Men allra helst hade jag velat plocka fram min gamla plastgran, för den varken barrar eller kostar några pengar.

Bilden ovan: Tills vidare får vår gran bo på altanen där det kanske inte riktigt framgår hur rak och ståtlig den är. Men snart kommer den inomhus där den iklädd kulor och glitter ska förgylla vår jul.


Aftonbladet:
Redo för julfest!
Bästa julklappen – en god gärning

Expressen:
Granskning: var femte julgran är stulen

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Ulla

Jag som aldrig köpt en "riktig" gran tycker det ser så mysigt ut när de som gör det går runt bland alla granarna för att hitta "sin" gran. Jag tänker att det som är perfekt för en inte är det för en annan. De flesta granar hittar nog till slut ett hem där de uppfattas som den bästaste och finaste granen i stada. Ha en skön söndag!

#2 - Kerstin

Hm, nog är det fint om granen ser ut som en gran=perfekt!

Har nog hänt att sambon fått vända om och hugga en bättre!

Har sett plast granar som sett så äkta ut att det är skrämmande, det enda man inte kan få är doften? Eller kan man det?

#3 - Beate

Ja, han ser ju onekligen lite sned ut där han lutar mot bordet på altanen. Hoppas han inte fyrser foten eller grenar av sig tills han får kommer in;-)

Vi har nog nästan alltid haft en plastgran här (som barn var det alltid äkta vara som gällde inkl. det eländiga barrandet) men i år nöjer vi oss med en glas-LED variant som jag har visat på bloggen för ett tag sedan. Jul är ju för barn, så gran eller ej spelar mindre roll för oss två.

#4 - Per-Anders

Ulla: Innan jag blev sambo hade jag en plastgran som jag och sonen traditionsenligt monterade ihop kvällen före julafton. En ekonomiskt långsiktig lösning.



Kerstin: Han fick alltså bakläxa och fick lov att gå ut i skogen igen? Hm.. vad sa han då?



Beate: Glas-LED låter coolt.

#5 - Tina

Längtar tills vi får se den perfekta granen på torsdag!:)