Dags att skicka julkort



Klockan är 20,30 på kvällen, onsdagen den 16 december, och jag har just satt mig framför datorn för att skala en mandarin (det kan också vara en klementin, är inte riktigt säker på skillnaden) när sambon ropar från hallen:

"Julkort!"

Med en bunt julkort i handen kommer hon fram till mig och säger: "om vi vill vara säkra på att julkorten ska komma fram innan julafton så måste vi skriva dem nu. Idag är det nämligen sista dagen att posta julkort med julfrimärken."

Jag sätter mig vid köksbordet där sambon spridit ut alla julkorten i en stor hög. Raskt sätter hon igång att skriva julkort efter julkort, till mottagare som hon alla kan utantill. Själv tar jag fram min checklista med namn, adresser och vilka tidigare år dessa fått julkort (checklistan är en kvarleva från tiden innan jag blev sambo).

I dessa elektroniska tidevarv, där nästan all skriven kommunikation sker via nätet, känns det nästan konstigt att sätta sig och skriva julkort IRL. Men julkort på papper verkar vara en tradition som vi svenskar har svårt att släppa.

Frågan är varför vi fortsätter. Är det en tradition som vi gör reflexmässigt bara för att det hör till? Eller skickar vi julkort helt enkelt därför att vi vill glädja våra vänner och släktingar? Varför har vi inte helt och hållet gått över till elektroniska julkort? Känns det mer äkta med ett "riktigt" julkort?

Mardrömssituationen för oss svenskar är ju när vi dagen före julaftonen får julkort från någon vi inte skickat till. Vad gör man då? Sätter sig i bilen och kör 30 mil för att lägga ett eget julkort i avsändarens brevlåda? Eller nöjer man sig med att skicka ett Gott Nytt År-kort? Eller struntar man bara i det och tänker: Vad kul att få en julhälsning?

Nåväl, julkorten blev skrivna och postade idag, den 17 december. Hoppas bara att Posten är snabbare än man lovar, och levererar julkorten innan julafton.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
#1 - Beate

Ha, ha, ha!!!

1. Köpte vanliga frimärken då mitt antal "skrivna" julkort har minskat markant de senaste åren. Med andra ord: jag tog med mig korten i väskan idag. Glömde så klart att posta dom. Men hallå, det är ju vanliga frimärken på dom, så det räcker väl gott och väl att posta dom nästa vecka någon gång.

(5 skrivna julkort (Sverige) 8 diton (utlandet). Massvis med elektroniska den 23:e december.

Å eftersom vi pratar "julkort", kolla min blogg, där finns det nå't för dig som egentligen, innerst inne, vill skicka elektroniska sådana. Hoppas du nappar :-)

#2 - Beate igen

Men frågan är om du antar "utmaningen". Du borde ju faktiskt göra det tycker jag ;-)

#3 - Ulla

I ett par år har jag inte skcikat julkort, men just i år kände jag ett behov att skicka "riktiga" kort. Den 16:e låg de i postlådan. ...och visst är det roligt att få ett handmade kort