Apan som lägger ut sina bilder på Facebook



Att lägga ut bilder på Internet är väl inte så svårt, det klarar ju vilken apa som helst. Se bara på orangutangen Nonja i Schönbrunn Zoo, i Österrikes huvudstad Wien. Nonja har nämligen en alldeles egen kamera, och med den tar hon bilder som via trådlöst LAN omedelbart hamnar på Internet.

Hur får man då en orangutang att ta bilder med en kamera? Jo just denna kamera (en Samsung ST1000) är modifierad så att varje gång Nonja trycker ner avtryckaren så ramlar ett russin fram ur kameran. På det viset har hon lärt sig att hon får en belöning varje gång hon tar en bild.

Nonja målar tavlor också, och hittills har hon målat 250 stycken. Den dyraste såldes för 2000 Euro. 

Självklart har Nonja en egen sida på Facebook, och det är där som alla hennes bilder hamnar. I skrivande stund har sidan drygt 41 000 medlemmar (igår kväll hade den 35 000) och självklart är jag med jag också. 

Det hela handlar om ett projekt som delvis går ut på att undersöka hur orangutanger kan stimuleras och utveckla sitt beteende (om jag förstått informationen rätt på hennes Facebook-sida). Fast ganska mycket handlar nog om att detta är en del i Samsungs marknadsföringskampanj för kameran i fråga. 

För Nonja själv är nog inte bildskapandet det viktigaste. I stället är det nog russinen som är den egentliga drivkraften.

Jag tycker Nonja är jättesöt (hon har ju även själv blivit fotograferad). Frågan är bara vad som, istället för ett russin, trillar ut ur kameran när den kommit ut i handeln. Då ska det ju vara något som stimulerar oss människor. Ett tuggummi, kanske?

Läs mer Om Nonja via länkarna nedan:
Nonja på Facebook

Samsung Affenews

Metro:
Orangutang tar bilder – delar på Facebook

Expressen:
Apar sig på Facebook

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Lisbeth

...ja, jag är väl drastisk ibland... just nu känns det mesta tröttsamt o hopplöst. Bättre tider stundar, men just nu... Kanske startar nån annan blogg sen, som är bara min utan att jag blandar in familjen (som inte alltid uppskattar att ha fått delta i min blogg).

#2 - Per-Anders

Jaha, ok.

#3 - Beate

1. Vill byta med Nonja... sagt av någon som hatar Facebook.

2. Hon är avsevärt bättre på kamerahantering än vad jag är... säger det dig nå't;-)

#4 - Per-Anders

Beate: Det står i informationstexten i Nonjas Facebooksida att hon även brukar tugga på kameran. Brukar du göra det också?

#5 - Yvonne

Tänk vad man kan göra för lite russin!

#6 - Kerstin

Underbar liten Apa, Nonja!

Tänk om jag kunde lägga ut en BILD på Kommentarer, då skulle Du få se på...!

Hittade den i facktidskrift, får lägga upp den på bloggen ist. Vill hellre ha apan än kameran!

Russin på Dig...