När livet får ett mervärde

Mervärde.

Jag brukar ibland underhålla min sambo med floskler som jag snappar upp i mitt arbete. Ett sådant ord är mervärde.

Ordet mervärde verkar vara ett trendigt ord i det nutida business-språket. Om man söker jobb, och får komma på anställningsintervju, kan man till exempel säga: "om jag får den här anställningen så tror jag att jag kan skapa ett mervärde för företaget."

Jag söker på ordet mervärde på Google och får träffar om bl a avloppsslam som ger mervärde, och barer i Stockholm med mervärde. Jag får också en träff på Wikipedia där man kan läsa om att mervärde utgör den ekonomiska huvudpelaren i det marxistiska lärosystemet. Men Wikipediaartikeln är lång och invecklad och jag orkar inte läsa den.

Min sambo skrattar när jag använder ordet mervärde, men plötsligt får hon själv användning för ordet. Det var när jag klagade över att vägen utanför E-on arena var avstängd i ena körriktningen därför att Timrå IK hade hemmamatch. Jag kom åkande i min bil och hade lånat svärfars släpvagn för att köpa pellets, och blev tvungen att vända därför att vägen var avstängd.

När jag berättade detta för sambon, och muttrade något om "... jädrans hockeyfundametalister", sade hon lugnt: "Timrå IKs framgångar skapar ett mervärde för kommunen."

Nu ska jag ge mitt liv ett mervärde genom att äta en mandarin.
#1 - Lisbeth

Att vara kompis med dig ger livet ett mervärde!

Hälsa!