Jag kör på dubbade vinterdäck



Jag har köpt nya vinterdäck. Dubbade, av fabrikatet Good Year. Snygga är de också (se bilden ovan). Rejält däckmönster och skarpvässade dubbar.

I media pågår en debatt om man ska köra på dubbade eller odubbade vinterdäck. Fördelen med dubbade däck är att de fäster bra på isigt underlag, men de har också nackdelen att de sliter hårt på vägarna. Dessutom river de upp partiklar som är negativa för miljön. Det sistnämnda är skälet till att flera kommuner i Sverige vill förbjuda dubbdäck.

När jag stod i begrepp att köpa nya vinterdäck så funderade jag ett tag på om jag skulle välja dubbade eller odubbade. Det tog mig ungefär en halv sekund att bestämma mig. Självklart valde jag dubbade vinterdäck. För trafiksäkerhetens skull. Så att min familj ska slippa vara orolig när jag är ute på vintervägarna.

Jag kör ganska mycket bil undre vintrarna, och ofta på både isiga och snöiga vägar. Då känns det skönt med pålitliga däck.

Svara gärna på enkäten nedan. 


Aftonbladet:
Dubbdäck är säkrare – men bara lite
Här duger inte dubbar

DN:
Dubbfria däck ger marginell ökning av olyckor
Bra vinterdäck klarar alla underlag


SvD:
Dubbdäck eller inte – det är frågan

GP:
Dubbdäck på liv och död

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Lotta

Jag skulle gärna vilja köra odubbat om det inte hade varit för att jag bor på landet och även har en grym backe upp till mitt hus och där funkar inte annat än att köra med dubbar. Men dina nya fina skulle jag inte tacka nej till, men de kostar säkert en stor slant.



Mycket fin fototriss du visar oss bloggläsare.



:-)

#2 - AnnaKK

Säger ungefär som Lotta här ovan. Vi hade odubbade ett tag, och det var värdlöst på vägarna vi måste köra - särskilt minns jag hur jag vid ett tillfälle när det hade kommit nån underlig kornig (!?) snö som det fanns noll fäste i för dessa däck, kanande baklänges i backen som leder upp till gården där barnens lekkamrater bodde. Trodde jag skulle rutscha ända ner och kasnke även ut på landsvägen, men som väl var fick jag stopp på bilen innan det gick så långt. Men ungarna fick gå sista biten!



Svar på fråga om skärpa: Ja, det är ett objektiv av mycket hög klass (Canons 70-200 IS), och ljusstarkt är det också (2,8), men jag får ändå skruva upp ISO:t mycket nu. Att det inte blir mer brus förvånar även mej. Kanske är det för att avståndet är så pass kort till fåglarna - för fotar jag en fågel på låt säga 10 meters håll istället, med samma inställningar, så blir den ganska utsmetad och odetaljerad på fotot. Sen har jag inte så många megapixlar i kameran (10 bara) och det tror jag faktiskt också bidrar till att hålla nere bruset. Sen lägger jag så klart på lite skärpa i bildbehandlingen också. :-)

#3 - mufflo

helgen blir det däckbyte på både bil och cyklar.......

#4 - mufflo

helgen blir det däckbyte på både bil och cyklar.......

#5 - Per-Anders

Lotta: De kostade drygt 5000 kronor. Under det närmaste året kommer jag att äta middag endast var tredje dag...



AnnaKK: Dubbat känns helt klart tryggast.



mufflo: Även på cyklarna..?

#6 - Beate

Helt klart rätt val för di som kör mycket och långa sträckor i Norrland. För mig som nästan bara kör i stor-Stockholm är det lika självklara valet: odubbade däck.

#7 - Tina

Vi köpte också nya goodyear till Volvon häromveckan. Mannen på bilprovningen såg imponerad ut när jag rullade in med helt nya däck, kanske var därför vi slapp ett återbesök. Ett par ultra grip extreme blev det, dina då? :)

#8 - Annelie Esséus

Bra där! Min man är också mycket ute på vägarna, jag är mycket tacksam att han kör dubbat!

#9 - Cina via Gizmo

Dubb må slita på vägarna men jag kör hellre säkert MED dubbar.. Man har ju inte glömt förra vintern.

Ger mig katten på att det blir JÄTTE VINTER när den väl kommer.. Burrr

#10 - Micke

Dubbade e grejen för mig..allt annat är bara nymodigheter som förstör för många i trafiken..det kostar liv...!!!

#11 - Lennart

Jag har kört med odubbat i nästan 20 år nu, har gått hur bra som helst och aldrig haft bekymmer med att ta mig fram varken på is eller i tjock snö. Eftersom det är förbjudet med dubbat i Tyskland och jag kör där även på vintern så tyckte jag att det var enda jag kunde göra. Gick hur bra som helst med min bakhjulsdrivna trimmade Opel Omega kombi med runt 280 hästar. Hade även en MB 300 TE som gick som på räls med odubbat. Min bror hade en Alfa Romeo 75 med boxer6:a och den rullade på bra med odubbat.