Jag blir inte längre upphetsad av instruktionsböcker



Livet är inte längre som förr, och jag känner hur mitt sinne försvagas med åldern.

Det fanns en tid då jag blev lycklig av att köpa en elektronisk kapitalvara. Lyckan bestod inte bara av att äga en ny teknisk apparat, utan det handlade också om känslan när jag läste instruktionsboken.

Ett exempel är när jag köpte min första digitalkamera. Året var 2004, och jag minns hur jag med skälvande händer lyfte upp kameran ur kartongen. Instruktionsboken var tjock som en psalmbok och innan jag startat kameran hade jag läst instruktionsboken från pärm till pärm. Jag ville lära mig allt om kamerans funktioner, så att jag skulle kunna använda den optimalt.
 
Idag är det annat.

Under våren har jag skaffat en ny mobil, fått en ny jobbkamera samt köpt en digitalbox till vår TV. Och jag blir bara trött av att titta i instruktionsböckerna.

Jag blir nästan chockad av min reaktion, jag som förr kastade mig över alla instruktionsböcker jag kom över. Numera vill jag bara trycka på en knapp och förvänta mig att det ska fungera.

Är det mig eller instruktionsböckerna det är fel på?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
#1 - Kerstin

Inget fel på Dig, och inte på instruktionsböckerna heller! Du har bara kommit in i "andra andningen":))

GLAD PINGST!

#2 - Selma

Det låter lite som när sonen var sexton och han och hans kompisar kom på att de skulle bygga lego. De byggde borgar så det stod härliga till sen kunde han konstatera att det varit kul att bygga men leka med gubbarna, det kunde han inte längre. Var sak har sin tid.

#3 - Helen

Du är nog en rätt så ovanlig man som överhuvudtaget vet om att det finns något som heter manualer. Alla män i min närhet lär sig apparater med trial-and-errormetoden, vilket brukar sluta med att de visserligen lär sig grundfunktionerna utan att behöva öppna en bok, men det är bara jag, som har läst manualen, som kan finesserna.



Moderna apparater har emellertid blivit mer användarvänliga så att man lättare kan klura ut funktionerna på egen hand. Det räcker oftast med att skumma igenom de viktigaste sidorna i en manual så fixar man det hela.

#4 - Mia

Tror det beror på mängden av tekniska prylar... det är inte så attraherande längre... Vi är uttröttade på alla instruktionsböcker. Det är min teori, jag känner igen mig i din beskrivning.

#5 - Per-Anders

Kerstin: Kanske det är så.



Selma: Det ligger nånting i det.



Helen: Intressant det där. Många kvinnor jag pratat med om detta gör en ära i att inte läsa manualen. Jag trodde manualer var en kill-grej.



Mia: Jo, det är mycket nu för tiden man ska hinna med. Då känns det inte så lockande att sätta sig och läsa en tjock instruktionsbok.

#6 - Lisbeth

Jag håller med, jag blir bara trött av att se dem. Ändå är det ofta jag som läser den o lär mig finesserna... vi är nog som de flesta andra, inser jag nu ;D

#7 - Ailas

Nu blev jag nästan lite orolig... för, du börjar väl inte bli - kvinna? :)



Jag retar mig på att instruktionsböcker sällan ger svar på de enkla frågor som jag vill ha svar på, innan jag kan sätta i gång... Själv gör jag så att ringer alltid till min son; han fixar allt på nolltid. Bra eller hur?

#8 - mimmione

jag brukar trycka lite här och där sedan brukar det funka, för mig är det bästa sättet att lära pröva sig fram.

#9 - Beate

Du kan vara glad att du fick med en instruktionsbok, en riktig alltså och inte blev hänvisad till en nerladdningsbar pdf. Maken läser alltid instruktionsböcker - även idag. Jag har aldrig gjort det med resultatet att det aldrig funkat heller. Med andra ord: jag kan inte svara på din fråga;-)