Sundsvall och Timrå kommuner i samma region!

Sveriges indelning i landsting är ju på väg att försvinna för att ersättas av storregioner. Nyligen fastslog regeringen hur de nya regionerna ska se ut i södra Sverige men hur regionindelningen ska se ut i norra Sverige, det beslutet får vänta.

Det finns ett förslag där Norrland ska delas in i två regioner, Region Mittsverige och Region Norra Sverige. Det anmärkningsvärda är att Sundsvalls kommun föreslås tillhöra Region Mittsverige och Timrå kommun ska tillhöra Region Norra Sverige.

Fullständigt genomkorkat tycker jag. Det är alldeles självklart att Timrå och Sundsvalls kommuner ska ingå i samma region. Sundsvall är centralort i östra delen av Medelpad (egentligen hela Medelpad), där vi har både arbetsmarknaden och sjukhuset i Sundsvall gemensamt.

Jag hoppas verkligen inte vi får någon regiongräns som kommer att gå mellan Sundsvalls och Timrås kommuner.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Lisbeth

Ja, jag håller fullständigt med dig! Dra gränsen norr om Härnösand istället.

Min pappa berättade att förr (före 1950-talet) kände sig Ö-viksborna mer höra samman med Umeå än regionerna nedåt. Det var till Umeå ungdomar åkte på dans. Skuleskogen var en fysisk gräns som de ogärna passerade.

#2 - woopsidaisy

när dom sitter och bestämmer såna här saker är det tydligt att det börjar bli för lite att göra i de styrandes kontor och dom är rädda för att bli av med jobben. alltså måste dom komma på en massa korkade idéer och ta en massa dumma beslut för att hela tiden verka busy. det är som kerjsarens nya kläder, dom förstår inte att dom är för dumma för sitt ämbete. dom inser inte att kejsaren verkligen ÄR naken = att dom är korkade.

#3 - Per-Anders

Ett nytt system med regioner i sig har jag inte så mycket synpunkter på. Däremot tycker jag att Sundsvall och Timrå ska vara i samma region, därför att de redan idag i praktiken är en och samma region.

#4 - Tina

Tack! Serkan säger att detta var början på de 3 V:na, Volvo, Vovve och Villa. Får se vilket som kommer på tur, haha

#5 - Kreativa tankar

Det är bra att det skapas debatt om Regionindelningen för Norrland. Det kan inte finnas nått tvivel på att Sundsvall och Timrå skall tillhöra samma region. Kanske även Härnösand borde ingå där. Vi måste gemensamt arbeta för en folkomröstning i frågan, Jag kan inte förstå att vi vanliga kommuninnevånare inte skulle förstå frågan, som det vid ett flertal tillfällen har sagt av berörda politiker i Timrå.

På min blogg har även jag gjort ett inlägg i detta ämne. Dessutom kan man i dagens Sundsvalls Tidning läsa en jättebra debatt artikel av förra kommunalrådet i Timrå Kenneth Westberg.