Annandag jul med en bok i soffan

Det är annandag jul och efter två intensiva julfirardagar lägger sig julfriden över vår lilla stuga. Nu kan jag äntligen sjunka ner i soffan och läsa boken jag fick i julklapp.

Boken heter Digital fotografi - andra delen av Scott Kelby och innehåller en rad nyttiga tips och trix hur man tar proffsiga bilder. Första delen kom 2007, en bok som gav mig mycket stimulerande avkoppling den sommaren.

Jag sjunker ner i hörnsoffan i min favoritposition - i soffhörnet - och lägger upp fötterna på soffans tvåsits-del (som de flesta hörnsoffor har den en tvåsits-del och en tresits-del).

Bakom mig har jag ett fönster men eftersom det hunnit bli sen eftermiddag så funkar ljuset från fönstret inte så bra som läsljus. Istället funderar jag på att sätta mig längst ut på två-delen för där finns en golvlampa som ger bra läsljus. Problemet är bara att jag inte har någon lust att sitta där just nu. Om jag sätter mig där så måste jag lägga upp fötterna på soffbordet och det är inte lika bekvämt som att lägga upp dem på soffan.

Det finns dock ytterligare en lösning. Jag kan tända en spot som sitter ovanför fönstret och då kan jag sitta kvar i min favvoposition. Men problemet med det är att då måste jag kliva upp och gå bakom soffan för att tända spoten, och dessutom dra undan en gardin så att ljuset går att läsa i. Det känns jobbigt.

Jag bestämmer mig till slut för att kliva upp ur soffan och tända spoten ovanför fönstret. Trots allt prioriterar jag att sitta i en skön ställning när jag läser.

Nu är allt klappat och klart för en skön lässtund. Boken verkar väldigt intressant men efter tre sidor somnar jag. Det är ansträngande att hitta en avkopplande ställning att läsa i.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Bloggpyret

skrattar Ni män är er lika!

#2 - Bloggpyret

skrattar Ni män är er lika!



Lycka till med boken, den kan säkert ge dig något matnyttigt.

#3 - Per-Anders

Tack för kommentaren! Jodå, sova i soffan - det är livskvalitet, det.

#4 - Lisbeth

...är du verkligen förvånad över att du somnar...?! Jag tycker kroppen (där hjärnan ingår) är finurlig på att hitta stunder för återhämtning, ex. börjar läsa bok, "aha, återhämtning!" o så somnar man