Skev bild på sportpuben

Härom dagen var jag på en av stadens sportpubar och åt lunch tillsammans med min son. Jag åt stekt klyftpotatis och ribs (dvs väldigt kladdiga revbensspjäll) med sallad och lättöl till. Jättegott!

En sportpub är en restaurang där väggarna är dekorerade med ett stort antal TV-skärmar som visar olika sportevenemang. Det handlar alltså inte om att man som gäst själv sportar, utan man tittar på när andra idrottar. 

Vi sätter oss vid ett bord där golvet är lite högre upp än i den övriga lokalen. Här sitter vi bekvämt och mellan tuggorna tittar jag mig omkring. Förutom TV-skärmarna är väggarna helt täckta av små tavlor med bilder på olika idrottsstjärnor, och på somliga tavlor finns autografer av stjärnan.


Från vår plats har vi bra utsikt över två av TV-skärmarna. På den ena visas boxning och på den andra visas en fotbollsmatch. TV-skärmarna är plattskärmar i wide-screenmodell och jag noterar att bilden på den ena skärmen är skev. Förra gången vi besökte den här restaurangen visades samma ishockeymatch på alla skärmarna, och i samtliga fall var bilden skev. Fastän sändningen var i wide-screenformat så var skärmarna inställda i något sorts ytterligare wide-läge så figurerna på bilden blev nästan platta. Det såg för gräsligt ut men det konstiga var att ingen verkade reagera.

Det här är ett fenomen jag råkat på förut. Ibland när man varit och hälsat på hos folk med plattskärm så är den inställd i ett breddningsläge så att sändningar i 3:4-format (dvs inte wide-screen) ändå blir i wide-screen. Bilden blir därmed förvrängd och inte alls njutbar att se på. Ändå verkar ingen märka det. Konstigt.

Skälet till att man väljer att investera i en plattskärm i wide-screenformat (de är ju oftast väldigt dyra) måste väl antagligen vara för att man vill ha en så bra TV-bild som möjligt. Då är det ju väldigt konstigt att man sitter och tittar på en TV där bilden är skev och förvrängd.


Gissningstävling: Vad är storyn med ovanstående bild?
1. Jag dansar linedance.
2. Bilden är skev i sidled.
3. Jag gör en imitation av Jan Björklund.

Skriv gärna en kommentar och gissa rätt svar.
#1 - Tina

Jag skulle helt klart tippa på linedance, om jag inte visste att man dansar det på rad. Vad jag minns så fick det inte plats alltför många på klippan där du valde att fota dig själv!

#2 - Lisbeth

Eftersom du skriver innan bilden om skeva bilder och jag dessutom vet att du inte är sådär kort och tjock - så tippar jag på 2. Skev bild i sidled.

#3 - Per-Anders

Bra gissningar. Spänningen fortsätter...

#4 - Maggan

Hmm... Har du fått Jan Björklunds tillstånd att använda hans bild?