Fortfarande semester

 
Vi befinner oss i slutet av juli. Här hemma befinner vi oss även i slutet av vår semester. Endast en vecka kvar. 
 
Det har varit en bra semester. Värdegudarna har varit med oss och vi har för det mesta haft jättehärligt väder; soligt och varmt.
 
Även diverse terrorister har varit med oss, eller rättare sagt - de har hållit sig borta från oss. Lyckligtvis har skådeplatserna för sommarens olika attentat varit på behörigt avstånd från de resmål som sambon och jag sökt oss till.
 
Det där är faktiskt något jag tänker på: törs man nuförtiden resa vart man vill? Vilka resmål är farliga och bör undvikas? Jag gillar inte att hamna i en situation där vi människor kryper ner i våra respektive hål och stänger locket om oss i rädsla för vad som ska hända om vi besöker något av de andra hålen. 
 
Terrorattentat (eller rädslan för terrorattentat) minskar sannolikheten att människor möts, vilket är synd eftersom människors möten är en förutsättning för utveckling och ökad kunskap.
 
Jag vill kunna fortsätta att resa utan att behöva vara rädd för att bli sprängd i luften eller överkörd av någon vettvilling bakom ratten i en lastbil.
 
För ett par veckor sedan var vi en sväng till Sopot i Polen. Vi möttes av en helt nybyggd ankomsthall i Gdansk och från den kunde vi gå direkt (under tak) till den nybyggda pendeltågsstationen och ta tåget (inkl ett byte) till Sopot. Hur smidigt som helst. 
 
I Sopot är det trångt. Jättemycket folk (inkl många svenskar), men fina restauranger med god mat och låga priser. Sopot är trevligt i största allmänhet.
 
Postningsfrekvensen på den här bloggen är för närvarande förhållandevis låg. Men den som vill se bilder och andra lägesrapporter kan kolla in min Instagramsida
 
Bilden ovan: folkfödet på huvudgatan i Sopot är enormt.
 
Bilden nedan: i den nybyggda ankomsthallen på Gdansk flygplats fanns linjer målade på golvet som pedagogiskt talade om vart man skulle gå. Smart, tycker jag.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Terror, terrorism, resor, semester, Sopot, Gdansk
#1 - Per-Anders

Kompletterar med följande text som jag skrev när jag länkade inlägget till Facebook:

Jag gillar att resa. Jag gillar att möta nya människor och lära mig mer om kulturer i andra länder. Men tänk om rädslan för terrorattentat får mig att avstå från att besöka vissa resmål. För närvarande har jag ingen som helst lust att besöka exempelvis Frankrike, inte heller Turkiet.

Samtidigt vet jag att människor måste fortsätta att mötas för att minska rädslan för varandra. Ökad nationalism och främlingsfientlighet är inte lösningen på problemet. Hur vänder vi trenden?

Svar: .
Per-Anders

#2 - Anonym

Det var då så dags att börja fundera på hur vi löser det.Du som om jag förstått det rätt vill ha en obegränsad invandring.Det går aldrig att inom ett lands gränser blanda diametralt olika kulturer.Man skall kanske börja lära dessa som kommer hit att ta seden dit man kommer.Att sluta se på oss med förakt.Att respektera oss precis som man respekterar sina egna.Att bli en del av oss.Alltför många av invällarna klarar inte detta.Nu tar jag inte ställning till vilka kulturer som är bäst.Vill man ha en kultur där man stenar kvinnor,hedersmördar varandra,ja vad du vill så går det ba för mig men ta mig fan-jag vill inte ha den i mitt land.Kalla det främlingsfientligt,det är enbart pinsamt för dig.

Svar: Jodå, det går visst att blanda olika kulturer i samma land - det är bara stimulerande och utvecklande. Däremot tycker jag det känns jobbigt när vårt fina svenska samhälle beblandas med nationalistiska och främlingsfientliga strömningar som med demokratins hjälp försöker rasera det Sverige jag trivs i. Det är nationalism och hat som leder till terrorism - inte att kulturer blandas. Terrorism är ingen kulturyttring.
Det vore som att påstå att yttrandefrihet och näthat är samma sak.
Per-Anders

#3 - Anonym

I skrivande stund är det tid igen.Asylsökande från Syrien högg ihjäl en och skadade en med machete i Tyskland.Vad skall vi göra åt det?

Svar: Ja, vad ska vi göra åt det? Stoppa all invandring och tvångsassimilera de som redan bor här med svenska folkdansuppvisningar i förorterna (kanske tvinga syrier som bor i Sydtyskland att bära lederhosen)? Man kan också ställa frågan: vad ska vi göra åt näthatet? Ska vi avskaffa yttrandefriheten bara för att vissa skriver sina kommentarer innan de tänker.Vi ska komma ihåg att näthatare och rasister i exempelvis Sverige drivs av samma omvärldsanalys som diverse islamistiska terrorgrupper i Nordafrika och Mellanöstern. Båda ser omvärlden som hotfull och försöker piska upp ett hat mot människor, utanför den egna gropen, som de ser som orena.
Per-Anders

#4 - Anna-Lena

En så´n härlig semester ni verkar ha haft Och än är den inte slut... Önskar dig/er en bra sista vecka också.

Svar: Tack! :)
Per-Anders

#5 - Anonym

Hade vi inte släppt in dem hade vi haft ett problem mindre.Det är fullt tillräckligt med de spänningar i Sverige som vi redan har.Överallt där det finns jämnstarka men olika etniska och religiösa grupper råder splittring och konflikt.Det går aldrig att bygga ett samhälle med dessa splittrinfar.Vi ser idag att Sverige håller på att delas.Förorter där svensk lag inte råder.Var får du din bild av Sverige ifrån? DN?

Svar: De spänningar vi redan har (som inte är relaterade till invandrare/svenskar)? Vilka spänningar syftar du på då?
Per-Anders

#6 - Anna-Lena

Ser att min anonyme har flyttat till dig...

Svar: Precis. Jag undrar vad det är för nån filur. Feg är hen också. Hen törs inte berätta vad hen heter. "Anonym" typ.
Per-Anders

#7 - BP

Du har med andra ord gått på Monte Cassino. Älskar Sopot, dår vi varit tre gånger. Hoppas du importerade myckt av det goda därifrån om man säger så;-)

Å märkningen på Gdansks flygplats påminner otroligt mycker om den på Danderyds Sjukhus här i stor-Stockholm. Å den fungerar ju.

PS1. Jag skulle absolut inte resa till Frankrike, Belgien och Tyskland just nu. Inte till Israel heller. Är glad att vi klarat av dessa resmål. DS1.

PS2. Radera din anonyme direkt och svarar inte på kommentarerna. Annars blir du bara stalkat... DS2.

Svar: Nja, jag tänker inte radera den anonyme näthataren. Den där sorten brukar ge med sig efter ett tag när man utsatt dem för faktabaserad argumentation.

PS. Jag importerade ett sexpack Żywiec med mig från Sopot. Jag gillar verkligen det ölet. :)
Per-Anders

#8 - Anonym

Anonym eller inte spelar väl ingen roll i detta fallet,jag tänker inte bjuda in till kaffe.Däremot finns det politisk förföljelse även i Sverige.
Spänningar är mellan fattigare och rikare.Den går att hantera med klok politik men etniska/religiösa spänningar är något helt annat.Jo faktiskt så tror jag att vi bör titta inåt och bli stolta över vårt land precis som en del viftar med flagga och spökar ut sig vid idrottsevenemang.Kalla det gärna nationalism.

Svar: Jag är definitivt stolt över Sverige, just för att en av de viktigaste hörnpelarna i vårt land är allas lika värde - fattiga/rika, svenskar/ickesvenskar, kvinnor/män mm. Det gör Sverige ett bra land att leva i. Visst finns det mycket kvar att göra för att uppnå total jämlikhet inom olika samhällsområden men det arbetet får aldrig upphöra. Och som jag nämnde tidigare: terrorism är ingen kulturyttring - ingen skulle väl påstå att Breiviks massmord för fem år sedan var ett uttryck för norsk kultur.
Per-Anders

#9 - Anonym

Förresten så är Polen ett fint och bra land.Så har man också haft en restriktiv invandringspolitik.Precis som Ungern,Estland så är polen ett av de säkraste ländetna att turista i.Varför?

Svar: Det var inte för så väldigt många år sedan som som många polacker sökte sig till Sverige för att de hade det svårt i sitt hemland. Många svenskar såg på den tiden ner på dessa invandrande polacker och betraktade dem som en andra klassens människor. Jag träffar fortfarande på svenska vänner som studsar till när jag berättar att jag varit i Polen på semester. "Är inte Polen ett u-land" har jag fått till svar. Nej, Polen är inte ett u-land - det är ett land som jag gläds med när jag ser att de mer och mer håller på att skaka av sig det gamla Sovjetdammet för att stå på egna ben. Tyvärr kommer dock signaler från den nuvarande regeringen som tyder på en ökad nationalism och storhetsvansinne. Uppenbarligen är det lätt att bli kaxig om man glömt sin historia.
Per-Anders

#10 - Anonym

Så var det tid igen.Sjäkvmordsbombare.I Tyskland.Jag förstår inte vänstern.Hur kan man låta svaga grupper som sjuka,lågutbildade arbetslösa bostadslösa ungdomar med flera marginaluserade grupper behöva stå tillbaka för en kostsam flyktingström? Att packet på högersidan vill är mer att förstå för fler människor pressar lönerna.Reinfeldt ville ju väcka folket genom att bland annat slå sönder det sociala skyddsnätet.Han har lyckats bättre än han förmodligen ens drömde om.Men vänstern?? hur kan man vara stolt över att svika de allra svagaste? det är de som får ta den första smällen.Det är de som svikits och som söker sig till SD och Trump.Ovanpå det hånas de som lite dumma och bakom flötet.Vänstern har ingen anledning att känna stolthet.

Svar: Fast är det verkligen på det viset att marginaliserade svenskar blir lidande av att vi tar emot flyktingar i Sverige? Jag tror inte det. Men din näst sista mening är viktig. Där har vi mycket att fundera kring. Alla är lika mycket värda. Alla ska med.
Per-Anders

#11 - Anonym

Jo,det är inte alltför många år sedan som polackerna svalt och stod i matkö.

Svar: Och många svenskar gnällde över att de fick hjälp här i Sverige.
Per-Anders

#12 - Krassligt

Jag har liknande tankar som Du såklart gällandes resandet. Vi åker till Spanien i augusti och nog får man anstränga sig för att inte tänka för mycket på vad som kan hända :(

Härligt att ni verkar ha haft en så bra semester. Smart med målade linjer, som vi ofta har på sjukhusen här i Sverige :)

Svar: Jag ska åka till södra Tyskland (jobbresa) i höst. Jag hoppas jag slipper konfronteras med nån blodtörstig galning.
Per-Anders

#13 - Micke

Såklart tanken på terrorister finns när man planerar sina resor...frugan har en weekendresa till Frankrike snart....tankarna finns där ju.

Skönt att du haft vädergudarna med dig...det hade vi i Spanien...men det var ju ett "säkert kort". ;)


Ha de bra nu.

Svar: Ja, det har varit ett härligt väder de senaste veckorna.
Per-Anders

#14 - Anonym

Svenkens största problem tycks vara att inte kunna resa.Varför inte ta en dagstur till närmaste sk.utanförskapsområde för att uppleva den berikande mångkulturen? Exakt hur länge man tillåts att promenera omkring där vet jag inte men i Seved Malmö dröjer det högst tio minuter innan verbala hot och stenkastning börjar ifall man råkar beträda invandrarnas område.Postutdelningen har upphörde 2013.Hantverkare blir bortkörda och måste ha poliseskort.Mångkultur berikar?

Svar: Fast är det där exempel på mångkultur? Nej, det är det naturligtvis inte. Det du nämner är exempel på en havererad integration. Sådant löser man inte med vare sig ökat hat eller assimilering (vilket är SDs recept). Hat (från både svenskar och invandrare) minskas bara med ett ökat välstånd (hos båda grupperna) och fler möten mellan människor.
Per-Anders

#15 - Anonym

Alla skall med ja,men åt vilket håll? Jo faktiskt vill jag kalla hederskultur för just en del av en kultur.Hedersmord är inte ens ett brott i muslimska länder.Jo,det kan väl påstå att svaga grupper får lida för ett alltför stort flyktingmottagande.Äldreboenden som stängs och som öppnar som asylboenden.Människor som blir uppsagda från sina bostäder för att värden tycker att det är lönsammare att hyra ut till migverket.Exemplen är många.Men nu orkar jag inte mer i ämnet för den här gången.

Svar: Åt vilket håll..? Framåt, naturligtvis!
Per-Anders