PG ger mig hopp

 
Okej, jag ska inte lägga mig i andra människors privatliv men jag kan inte låta bli att undra varför man väljer att sätta barn till världen när man är 81 år. 
 
Jag tänker på det nyfödda barnet. När barnet ifråga är sju år och ska börja skolan är pappa PG 88 år. Tänk föräldramötena. Där sitter ett gäng föräldrar i 25 - 35-årsåldern, och så PG - om han är kapabel att gå på ett föräldramöte vid 88 års ålder. 
 
Jag tänker på barnet när det är 14 år. Tonårstid, på väg in i vuxenlivet, revolt. Det före detta barnet, nu tonåring, är ute med gänget och kommer inte hem på natten som avtalat - en orossituation som många tonårsföräldrar varit med om. Vad gör PG, 95 då? Tar en sväng med bilen på stan och kollar läget? 
 
Troligen inte. Om han överhuvudtaget lever vid den åldern är han antagligen glad om han kan gå mellan köket och vardagsrummet. 
 
Visst, barnets mamma är betydligt yngre än PG och kan säkert göra en insats för tonåringen. Men vilken resurs som förälder är man vid 95 års ålder? 
 
Samtidigt kan jag inte neka till att jag är lite imponerad av PG Gyllenhammar. Han är uppenbarligen kapabel att, vid 80 års ålder, genomföra den fysiska handling som krävs för att hans kvinna ska bli gravid. Sånt ger en 58-årig man (jag) med åldersnoja hopp om framtiden. Det är alltså inte osannolikt att jag kan skänka min kvinna njutning åtminstone 20 år till. Den insikten gör mig lycklig. 
 
Tack PG.
 
 
Blogg100/60
 
Läs även andra bloggares åsikter om pg gyllenhammar, graviditet, barn, blogg100
#1 - Mia

Jag läste det också! Ibland undrar jag onekligen hur andra tänker...

Leta efter tonåringar som inte kommer hem, nej, där tror jag inte han kommer att göra någon större insats vad det gäller det här barnet.

Apropå din egen åldersnoja... Det finns hopp om framtiden även för dig, tror jag. Ni åldras tillsammans, det är väl en av fördelarna om det inte är alltför stor åldersskillnad på folk som har relation.

Hur tänker kvinnan? Är hon "bara" ute hans pengar, fastän jag tror det stod att hon får inga pengar!? Varför dras man till en person som är 40-50 år äldre? Risken är ju att hon blir vårdare för både barn och make... Om de bor ihop, men jag tror inte ens att de gör det. Kanske var hon en kvinna om längtade efter barn men fann ingen partner som ville... och då ställde Per G upp för den stackars kvinnan!? Ja, inte vet jag, men spåna kan jag...

Önskar dig en fin valborgsmässohelg!

Svar: Ja, det finns många frågor i sammanhanget.
Per-Anders

#2 - Ulla Maria

Konstateras kan att jag, liksom du, tycker det är spännande att fundera på hur folk tänker. Sedan förstår jag att jag inte förstår.
Man kan imponeras av vitaliteten och se den som ett positivt exempel på livslång aktivitet. Vad gäller det tror jag det finns många föredömliga människor att uppmärksamma.

Svar: Vissa är det så. Jag är imponerad över att han förmått sätta barn till världen vid sin ålder.
Per-Anders

#3 - BP

Det finns uppenbarligen hopp! Men precis som du ser jag inte vitsen med att bli pappa i den åldern. Lika lite förstår jag kvinnor över 60 år som hormonbehandlas för att kunna föda barn. Tycker bara synd om barnen.

Svar: Håller med dig där.
Per-Anders