Ett inlägg om psykisk ohälsa

 
För drygt tio år sedan var jag under mer än ett år långtidssjukskriven för utmattningsdepression. De första tre månaderna av sjukskrivningsperioden mådde jag så dåligt att jag inte klarade av mycket mer än att ligga i sängen. Men tack vare bra stöd från företagshälsovården, med bland annat KBT-behandling, mår jag idag bra och är helt återställd från mina besvär. 
 
Men det var ett väldigt jobbigt år och nog den värsta upplevelse jag haft i livet.
 
Vad har jag då lärt mig av ovanstående? Jo, att ingenting är viktigare än livet och hälsan. Jag har också insett att man faktiskt kan göra många val i livet, och man har många fler möjligheter att välja bort stress än man kanske tror. Men tyvärr ser många människor stress som en statusmarkör vilket jag tycker är idiotiskt.
 
Absolut viktigaste för mig idag är att må bra. Det innebär bland annat att jag försöker umgås med människor som ger mig positiv energi och undviker människor som är energitjuvar. 
 
Visst, man slipper inte undan stress helt och hållet. Vissa stressituationer råder man inte över och det har jag accepterat. Huvudsaken är dock att jag får möjlighet till återhämtning. Vad som upplevs avkopplande är olika från person till person, men för mig kan det exempelvis vara att lyssna på skön musik.
 
För att öka förståelsen och kunskap om psykisk ohälsa har riksförbundet Hjärnkoll just nu en kampanj kallad #5min5maj. Syftet är att få oss att våga prata om psykisk ohälsa, i levande livet och i sociala medier. Psykisk ohälsa är fortfarande ett tabubelagt ämne för många, trots att tre av fyra har egen erfarenhet av det (enligt Hjärnkoll).  
 
På Hjärnkolls kampanjsida uppmanas vi att dela med oss av våra fem bästa tips på temat "psykisk hälsa eller ohälsa". Här kommer några från mig:
 
Fem tips för att må bra:
- strunta i prestige och statusjakt. Man måste inte hela tiden överträffa andra. 
- att röra på sig fysiskt är bra för både kroppen och psyket. Själv försöker jag promenera en halvtimme varje dag.
- var inte rädd för att göra bort dig. Om det skulle hända, gå bara vidare. Låt det bli en rolig anekdot. 
- Våga var lite galen och gör det du själv tycker är kul, inte vad du tror att andra förväntar sig. 
- se till att få stunder till återhämtning och eftertanke. Att njuta av musik kan vara helande för själen. 
 
Fem låtar som skänker frid i mitt sinne:
Love and war - Neil Young. En lugn och skön låt som griper tag i mitt inre.
Nightporter - David Sylvian. Ytterligare en lugn låt som har en renande effekt på själen.
Maggies Farm - Rage Against the Machine. När jag lyssnar på den här låten känner jag hur min kropp dräneras på ångest och inre plågor. Efteråt känner jag mig skönt trött och lugn. 
Listen to your heart - DHT. En extremt lugn, långsam och avskalad version av Roxettes hitlåt. Störtskön!
 
Fyra platser som får mig att må bra.
- Skälsjön i norra Medelpad. 
- Makarska i södra Kroatien. 
- Altanen på vårt hus i Timrå. 
- I famnen på sambon.
 
Fler som bloggar om detta:
Erikas tankar om saker: Idag ska vi prata om psykisk ohälsa
Det onda goda: Hur mår du egentligen?
 
Läs även andra bloggares åsikter om hjärnkoll, blogg100, psykisk ohälsa, #5min5maj, 5min5maj
 
#1 - Mia

Intressant! Musik är underbart... Amazing Grace är en låt som ger mig lugn o ro när inte jag mår bra. M.fl men det är den jag kommer på först.

Svar: Ja, det finns mycket skön musik.
Per-Anders

#2 - BP

Kan bara äga att jag är väldigt tacksam att jag lever mitt liv som jag gör och att jag helt omdvetet följt dina fem tips. Nu gillar jag positiv stress - hellre har jag 120 procent att göra än 75 procent - men att se stress som en statusmarkör är ju helt sjukt!

Svar: För mig är 120 helt ok under en begränsad tid, förutsatt att jag får noll procent efteråt. Äterhämtning är viktigt.
Per-Anders

#3 - Kenneth

ja du de som varit där vet vad det innebär o du har så rätt i det du skriver. Har varit på föreläsning från en som är med i hjärnkoll

Svar: Ok.
Per-Anders

#4 - Znogge

Psykisk och fysisk ohälsa ska enligt lag jämställas helt och så görs det nog. Men... Precis som du säger är det fortfarande tabubelagt hos många. Förmodligen är det därför som man säger "utbränd" och "gått in i väggen". Det låter liksom annorlunda.

Återhämtning är verkligen A och O. Härligt att du är helt återställd igen. På min arbetsplats är och har många varit långtidssjukskrivna...

Svar: Jag tror det även handlar om okunskap, att många helt enkelt inte inser att man är utmattat när man känner de symptomen.
Per-Anders

#5 - Veiken

Ett mycket bra inlägg och så fint skrivet. Det är många som borde läsa detta innan man trampar gasen i botten. Man måste lyssna på sin kropp!
Så härligt att läsa att du är frisk nu, men på din vakt mot stresseländet så att du inte trillar dit igen!

Svar: Just att lära sig lyssna på sin kropp är väldigt viktigt.
Per-Anders

#6 - Ruth i Virginia

Tredje och fjärde tipset i din lista är nog de
svåraste för svenskar. "Va ska folk tänka?"
"Näe, sånt kan man ju inte göra." "Jag vill inte
bli utskrattad." osv. osv.

Tänker på mej själv, som i 70-års åldern,var ute och kastade Frisbee med ungdomarna på gatan.
Att göra bort sej kan, som du säjer, bli en anekdot att berätta längre fram.
Jag är en s.k. laid-back typ. Var med i vad som pågår, där du bor och heja på dom du möter. Le!!

Svar: Mycket bra tankar från dig. Jag håller med dig helt och hållet.
Per-Anders

#7 - kalebass

Ja, som sagt; "vad ska folk säga". Det är ett ämne som inte många vill veta av. Jag har haft ett färdigt inlägg om just psykisk ohälsa liggande ett tag. Har tvekat, men snart lägger jag in det.
Just detta att dra sig tillbaka, återhämtning, är nog det viktigaste. En människa klarar mycket, men det finns gränser. Ha det gott Per-Anders !

Svar: Varför tveka? Publicera inlägget!
Per-Anders