Kunde Leif GW lika gärna blivit kriminell?

 
Vid något tillfälle hörde jag någon säga att de hårdaste killarna blir antingen bovar eller poliser. 
 
Ikväll har jag sett första delen av dokumentären (SVT 1) om Leif GW Persson, kriminolog, författare och TV-kändis. I programmet berättade Leif GW bland annat att han under sin uppväxt planerade att giftmörda sin mamma samt att han förfalskade hennes namnteckning på handlingar som han behövde i skolan. Han berättade också att han köpte smuggelsprit av utländska lastbilschaufförer som han sedan sålde vidare till krogar i Stockholm. 
 
Leif GW var onekligen en bad boy som ung men fick längre fram i livet en framgångsrik karriär som företrädare för lagens goda sida (dock inte som polis utan som kriminolog). Det känns som om det närmast var en slump på vilken sida om lagen han skulle komma att leva sitt liv. Om han istället valt brottets bana i livet, kan man förmoda att han blivit lika känd och framgångsrik.
 
Jag gillar Leif GW Persson och hans rättframma analyser i TV-serien Veckans brott. Men dokumentären om honom visar att han verkar ha sina sidor som person. 
 
Själv är jag rätt nöjd över att aldrig tillhört kategorin hårda killar. För mig har valet alltid varit självklart: rätt sida om lagen.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om leif gw persson, veckans brott, kriminalitet
#1 - Ulla Maria

Intressant det här med att en del män skulle vara predestinerade att bli antingen bovar eller poliser. Skönt i så fall att de i alla fall har ett val om vilken sida de väljer.
Vissa kvinnor sägs ju också ha en stark dragning till dessa hårdingar och skickar t ex friarbrev till kända brottslingar. Jag har en gång spelat statist som en sådan och trånade då utanför Härlanda fängelse i väntan på att mannen med stort M skulle komma ut.
I verkliga livet föredrar jag emellertid män utan sådana destruktiva stråk.

Svar: Det låter sunt.
Per-Anders

#2 - Kenneth

jo det är bättre att ha ett gott samvete :)

Svar: Så är det.
Per-Anders

#3 - BP

Såg inte dokumentären, men har läst alla hans böcker. Å i en av böckerna kan man läsa om hans bakgrund. Jag gillar också honom, inte så mycket när han pratar, men hans deckare är outstanding.

Svar: Jag har en bok av Leif GW som jag inte läst än.
Per-Anders

#4 - kalebass

Vi har väl alla gjort något i vår ungdom som, om oturen varit framme, kunde resulterat i att vi hamnat i oönskad riktning. Jag gillar också GW, men nog är han en märklig figur...lite av en raritet.
Passar på att önska dig Gott nytt år !

Svar: Han är helt klart speciell.
Per-Anders

#5 - Micke

Alla människor har ju sina sidor....men man kan ju välja rätt eller fel oavsett var i livet man befinner sig.

Tillönskar dig ett gott nytt år.

Svar: Att göra ett gott val kommer man långt med.
Per-Anders

#6 - Mia

Håller med Kenneth! Betydligt smidigare och mindre ångestladdat att vara inom lagens ram... Jag gillar också GW Persson. När jag innan programmet läste något om att han planerat döda sin mamma tog jag det som ett dåligt skämt, men insåg att det var allvarliga tankar grabben bar på. Tur att det aldrig blev av.

Så önskar jag dig ett gott slut men framförallt att du får ett bra 2016!

Svar: Det är min önskan också - att få ett bra 2016. Önskar dig detsamma.
Per-Anders

#7 - Veiken

Jag finns också på den så kallade rätta sidan, men jag tror att omständigheter av olika slag kan göra alla till mer eller mindre kriminella. GOTT NYTT ÅR!

Svar: Jo, visst är det så. Gott Nytt År!
Per-Anders