Small talk i högt tonläge
Valborg. Äntligen helg. På vägen hem från jobbet svänger jag in på den lokala butiken och köper en mellanfil och ett paket ägg. I kön mot kassan hejdar jag mig: Nej, inte han igen.
Den här butiken är nämligen bestyckad med en manlig kassör som till samtliga kunder maniskt, och överdrivet hurtigt, upprepar samma strof: "tjena, hur är läget?"
Grejen är att han säger sin replik utan någon större inlevelse. Istället har han ett tonfall som om han är på väg att bita en i armen - och han verkar inte vara ett dugg intresserad av att få veta svaret på sin fråga.
Samtliga svar han får i kön (inklusive av mig) är schablonmässiga - typ: "ja, det är bara bra". Vissa av kunderna klämmer dessutom till med "hur är det själv då?" Och då svarar han "ja, det är väl bra. Men här får jag sitta och jobba medan du är ledig och får vara hemma".
Jaha..? Är det där skon klämmer?
Jag tänker att nästa gång jag besöker butiken ska jag svara honom "Allt är fördjävligt, och nu ska jag åka hem och spy. Vad säger du om det, va?"
Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken på hur han skulle reagera på ett sådant svar från en kund.
Läs även andra bloggares åsikter om blogg100