Telefonen ringer - men jag vägrar att svara

 
Jag står i vardagsrumsfönstret och tittar ut på vår gräsmatta. Den består av lika delar gräs och mossa och skimrar vackert grönt i solen. Jag är stolt.
 
Hemmatelefonen ringer. Jag tittar på displayen och konstaterar att det är nåt långt konstigt nummer som börjar på -08. Jag svarar inte.
 
Här hemma lever vi nämligen efter en viktig princip. Vi svarar aldrig i telefonen om någon ringer från ett nummer utanför vårt eget riktnummerområde. Det kan ju vara en telefonsäljare. 

Någon kanske invänder och menar: "registrera ert telefonnummer hos NIX då, så slipper ni alla oönskade påringningar".
 
Ja, det borde vi.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om telefonförsäljare
#1 - KajsaLisa

Mossa växer ej och behöver inte klippas, oerhört praktiskt.

Svar: Jajemän. Så är det. Och den är mjuk och grön.
Per-Anders

#2 - Zarah

Idag svarade jag i telefonen när displayen visade "okänd". Samtal från utlandet... någon som påstod hon ringde från Microsoft och undrade om jag hade en dator (på engelska). Jo, svarade jag och frågade varför hon ringde... När hon än en gång frågade om jag hade en dator så upplyste jag henne att jag var utomhus, i skogen. Då bröts samtalet!

Vet inte vad jag ska tro... någon som ville jag skulle logga in och avslöja lösenord, konton eller vad!?

Svar: Precis. Risken är stor att personen ville plantera in ett datavirus i din dator.
Per-Anders

#3 - Beate

Jag svarade tre gånger idag. Alla tre var telefonförsäljare dock inte med Stockholmnsnummer utan Sveg... av alla ställen.

Svar: Jo, jag har också konstaterat att de ringer från alla möjliga riktnummerområden i Sverige. Dock inte från 060.
Per-Anders

#4 - Micke

Helt rätt...vi har samma policy här...själv svarar jag inte ens då :)
Jag är trött på alla dessa säljare...hade inte telefonen varit i princip gratis att ha så hade vi sagt upp den för längesedan...!


Svar: Ja, precis.
Per-Anders

#5 - Selma

Vi har sagt upp det fasta abbonemanget nu. Nix hjälpte bara lite.

Svar: Jag hade NIX i min förra bostad och det funkade riktigt bra.
Per-Anders