Bäverkonst i naturen



Den här bilden tog jag härom dagen när jag var ute i den norrländska naturen på fotouppdrag. Vid en liten tjärn hittade jag denna björk som en bäver hade satt tänderna i. Jag hade faktiskt inte sett något liknande förut, bara läst om det när jag var liten och gick i skolan.

Här hade bävern, i det närmaste, gnagt av björken. Det enda som höll trädet uppe var en liten bit av stammen. Det finns mycket fantastiskt att se i naturen.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,
#1 - mimmione

häftig bild

#2 - Elisabeth

När man tänker på hur arbetsamt det är att fälla en björk med Yxa,

och bara med tänderna...

#3 - Beate

Wow! Har heller aldrig sett nå't liknande förut. Bra fångat!!!

#4 - Anna

Jättefin bild PA! Ett konstverk det med.

#5 - tpx@900px

Det är väl ganska sällan man ser detta.

#6 - Mia

Stackars björk! Hur länge ska den lyckas hålla sig upprätt?



Jag har aldrig sett sådant annat än på bild. Naturupplevelse, som heter duga.

#7 - Åsa

Jag har bara sett dem när dem gnagt dem helt igenom och ramlat omkull (trädet alltså, inte bävern). Undrar varför dem tar så stora träd? För dem kan ju inte flytta på dem sen?