Med strupen blottat mot EU



If you can't beat them - join them!

Så kan man kanske sammanfatta min syn på EU.

Jag tillhörde dem som röstade nej i folkomröstningen 1994, när vi svenskar avgjorde om Sverige skulle vara med i EU eller inte. Jag hade även tänkt att rösta nej i folkomröstningen 2003, den som handlade om Sverige skulle införa euro eller inte. Men den gången ändrade jag mig faktiskt (på väg till vallokalen), och i sista stund röstade jag blankt. Jag kände mig förvirrad av den massiva Ja-kampanjen, och yr och kallsvettig stoppade jag alltså en blankröst i kuvertet.

Som bekant blev resultatet i folkomröstningen 1994 att Sverige gick med i EU, och på den vägen är vi nu. Så vad det numera handlar om är väl egentligen att försöka göra det bästa av situationen.

En fråga jag tycker är viktig inför EU-valet är att vi får behålla svenska arbetsvillkor och löner på den svenska arbetsmarknaden, och att det gäller alla som jobbar här. Jag gillar inte att företag från andra länder ska kunna konkurrera med lägre löner, vilket innebär en risk för lönedumpning här i Sverige.

Jag har egentligen inga problem med att EU-delegaterna tjänar mycket pengar, huvudsaken att de gör ett bra jobb och uträttar någonting vettigt. Kan våra folkvalda, högavlönade, EU-delegater jobba för att jag slipper en lönesänkning så får de gärna tjäna 80 000 kronor i månaden för mig. Men om de däremot fattar beslut som innebär försämringar för mig, och övriga svenska löntagare, så borde de bli återbetalningsskyldiga i stället. 

Så trots min i grunden skeptiska inställning till EU så kommer jag att rösta imorgon, och jag kommer att rösta på socialdemokraterna.

Svara gärna på min lilla opinionsundersökning nedan:



Läs även andra bloggares åsikter om ,

Aftonbladet
Junilistan och Piratpartiet kammar hem svenskt stöd
Svar i sista minuten
Kryssa - och få full valuta

Expressen
Tusentals kan rösta två gånger i EU-valet.
Frågorna som avgör
Moderaterna: Det är ren lögn
Baylan: Kastar sten i glashus
"Det funkade så bra utan Ipred"


Svenska Dagbladet
Abba-Benny den hemliga givaren
#1 - woopsidaisy

är det inte italienarna som har så där löjligt små snoppar...