Jag hävdar bestämt att jorden är rund

 
Jag har blivit uppmärksammad på att en bild jag publicerade på min blogg för sex år sedan i veckan dök upp som en illustration till ett debattinlägg på Facebook. Sidan där inlägget (och bilden) publicerades heter Politisk debattgrupp från höger till vänster och den aktuella frågan som debatterades var om jorden är platt eller inte. 
 
Bilden gjorde jag till ett blogginlägg där jag ironiserar lite om människors inskränkthet i allmänhet, och kanske inom Timrå kommun (där jag bor) i synnerhet. 
 
Personen på bilden är jag själv. Bilden på mig har jag tagit med självutlösare på kameran när jag står på nerfarten utanför vårt hus. Den "platta jorden" på bilden är bordsskivan på vårt altanbord som jag fotade på samma ställe för att få solljuset från samma håll. Kartan på skivan har jag klippt ut från Google Maps. Rymdbilden i bakgrunden har jag hämtat från NASAs hemsida som gratis tillhanda högupplösta bilder från rymden.
 
Allt har jag sedan mixat ihop i Photoshop. Notera särskilt skuggorna jag lagt till under mina fötter så att det ska se ut som om jag verkligen står på kanten. 
 
I sammmanhanget kan jag tillägga att jag inte tvivlar det minsta på att jorden är rund. Att någon laddat ner bilden och använt den i ett annat sammanhang är ok för mig. Jag vet att den risken finns när man lägger upp bilder på nätet. Av just det skälet lägger jag inte heller upp bilder på nätet (bloggen, Facebook, Instagram mm) som jag inte kan stå för i alla sammanhang. 
 
Blogg100/54
 
 
 
#1 - Anna-Lena

Du är duktig på att "photoshoppa". Kommer ihåg bilden där du står på flygplansvingen också. Fenomenalt!
När det gäller bilder på nätet, så får man verkligen tänka sig för. Speciellt om någon utomstående är med på bild. Jag brukar fråga om det är ok. att publicera bilden.
Och eftersom jag gillar att fotografera och tycker om att titta på bilder så måste jag erkänna att jag mycket hellre läser t.ex. bloggar som har bilder med i sina inlägg, än utan.

Svar: Ja, så är det. Blogginlägg och artiklar lockar till läsning om de publiceras i anslutning till bilder. Om det är andra personer med på de bilder jag tar brukar jag vara väldigt noga med att fråga om tillåtelse innan jag publicerar dem på exempelvis Facebook.
Per-Anders

#2 - Jessica Högberg

Wow, håller du kurser "for dummies" i Photo shop?😉

Svar: Nej, jag har alltför dåligt tålamod för sånt.
Per-Anders

#3 - KajsaLisa

Ha ha, kul bild.Jag har hört någonstans att Katolska kyrkan accepterade att jorden var rund så sent som 1968, men det kan ju vara så att det tar lite tid för nya rön att sjunka in :)

Svar: Ja, tänk om det skulle vara fake News att jorden är platt.
Per-Anders

#4 - Mia

Det var jag som gjorde dig uppmärksam på att bilden kom upp där utan att ange varifrån den kom. Jag tycker att upphovsrätten är viktig, man får inte ta och kopiera hur som helst... Inte ens på nätet :-)

https://influencersofsweden.se/upphovsrattslagen-vilka-bilder-far-jag-anvanda-pa-natet/

Svar: Tack för att berättade för mig om bilden!
Per-Anders

#5 - Jonas

Hej, Per-Anders. Jag undra om du vill ta ett uppdrag att skapa en bild i Photoshop (eller det program du tycker passar bäst för uppdraget)? Hör gärna av dig, så kan vi tala vidare. / Jonas

Svar: Tyvärr har jag ingen möjlighet till det nu.
Per-Anders