August Strindberg skriver igen

 
Och så kan jag meddela att författaren och dramatikern August Strindberg, avliden 1912, har återuppstått från de döda. Han är lika bitter och cynisk som för 100 år sedan och har numera också skaffat Twitter
 
På Twitter delar han med sig av sina visdomsord och många av dem är riktigt underhållande. Här kommer ett urval:
 
– Att ha ett romantisk hjärta i denna grymma värld är inte en svaghet, det är mod.


– Hoppas er jul var lika bra som ni ljuger på Facebook.


– Svenskarna är ett folk som blir upprörda över småsaker som idrott, schlagermusik och julkalendern, men glatt röstar in rasister i sin riksdag.


– Här är listan på nyårsrevyerna som får dig att skratta:

 


– 2016 kommer inte ändra ditt liv på något sätt, om inte du själv tänker ändra på dig.


– Jag ser på barnen som leker med julklapparna. Tänker för mig själv: Lek nu er små jävlar, snart är ni fast i amorteringar, fredagsmys och måsten.


– Livet är för kort för att leva samma dag två gånger.


"Citat är för idioter som inte kan komma på något eget smart att säga".


– Om du inte är förbannad i dagens samhälle, då är du fan inte speciellt uppmärksam.


– Jag hatar nätterna som denna, då jag kommer ihåg allt jag vill glömma bort.


– Mitt nyårslöfte är att fortsätta vara den skithög jag är.


– Det bästa med att vara bortglömd författare är att jag inte behöver sitta på ett ICA Maxi och signera böcker till idioter som inte förstår.

 

Jag återkommer med fler av August Strindbergs djupsinnigheter på Twitter.

 

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om august strindberg, twitter
#1 - Mia

haha... Ja, det var en nyhet att det skett uppståndelse från döden... och just av en sådan man... Har han inget att säga om kvinnor, måntro!?

Svar: Några av hans tweets vittnar om att han har kvinnor i sina tankar.
Per-Anders

#2 - BP

Hahaha! Love it! Mera tack:-)

Svar: Mera kommer i kommande inlägg på denna blogg.
Per-Anders

#3 - Ulla Maria

Underbart i sin sotsvarta, dräpande enkelhet. Han skräder verkligen inte orden. Stort tack för att du uppmärksammade mig på denna pärla. Att cynism kan vara så underhållande.

Svar: Fast egentligen är det ganska snäll cynism, tycker jag.
Per-Anders

#4 - Znogge

En spännande man på många vis och skulle någon uppstå så varför inte Strindberg ;-)

Svar: Han var nog på sin tid en förgrundsgestalt inom författarskapet.
Per-Anders

#5 - Kenneth

Twitter ja det använde man ett tag :)

Svar: Jag använder det fortfarande..
Per-Anders