Magnus, Tomas eller Kent?


Jag funderar lite på den kommande Konsertfesten på Norrporten Arena i Sundsvall den 3 och 4 augusti. De artister som hittills är klara att medverka är Magnus Uggla, Tomas Ledin, Melissa Horn samt gruppen Kent. Frågan är vilken av dessa som kan betraktas som huvudattraktion.

Är det Magnus Uggla? Nej, knappast. Den gamle medelklasspunkaren med sina hejaklacksrefränger känns ju både passé och lågbudget.

Är det Tomas Ledin? Visst, Tomas Ledin håller snäppet högre klass än Magnus Uggla och Tomas Ledins sommarkonserter brukar ju vara riktigt härliga tillställningar. Men jag tycker ändå inte att Tomas Ledin räcker till för att vara det stora affischnamnet.

Är det Melissa Horn? Nja, Melissa Horn är en trevlig vissångerska av hyfsat bra klass men fortfarande alltför anonym för att kunna vara huvudattraktion. 

Är det gruppen Kent? Eskilstunabandet Kent är det hittills fräschaste inslaget bland Konsertfestens artister. Men jag kan ändå inte förmå mig att känna någon maximal upphetsning över deras medverkan. Dessutom har de ju århundradets töntigaste gruppnamn. Kent låter nästan som om det vore namnet på ett dansband.

Slutsats: Ingen av artisterna är alltså kvalificerad som huvudattraktion. Med andra ord så fattas fortfarande det stora affischnamnet.

På Norrportens hemsida kan man läsa att fler bokningar till Konsertfesten återstår. Det betyder alltså att huvudartisten, det stora dragplåstret, ännu inte är bokad och offentliggjord. Den stora frågan är därmed: Vem är det?

Under tidigare år har arrangören alltid toppat Konsertfesten med något stort internationellt namn, typ Roxette, Rod Stewart och The Eagles. Vågar man hoppas på någon, eller några, liknande storheter även i år? Själv tycker jag det skulle vara en riktig höjdare om det blir exempelvis Neil Young. Eller varför inte AC/DC? 

Det ska bli spännande att följa den fortsatta utvecklingen.

Bilden ovan är från 2010 och konserten med Roxette på Norrporten Arena. En riktig höjdare.

Dagbladet:
1,5 miljoner till sommarens fester

Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , ,
#1 - Lotta

Nja.... kan nog inte hålla med om att Kent låter som ett dansband för då hade de hetat Kent-Oves eller något annat snyggt dubbelnamn. Vad det gäller vilket som skulle va lockbetet så är jag me lite tveksam. Men är det inte allt för dyrt att gå dit så skulle jag kunna offra en kväll mest för att det är trevligt.



Hoppas du me får njuta av solen :-)

#2 - Beate

Nu gillar jag Magnus Uggla skarpt! Absolut inte för musiken utan för hans fantastiskt observativa texter. Det är han mästare på.

Å Neill Young älskar jag. Har sett varenda konsert när han spelade i Stockholm. Tyvärr var det ett tag sedan han kom till Stockholm.