När alla apotek fanns på samma hemsida



Jag är en sjuk människa.

Okej, kanske inte så väldigt sjuk då, men i alla fall tillräckligt sjuk för att jag måste ta medicin regelbundet (högt blodtryck). Härom dagen var det dags att ta ut en ny laddning och jag gick in på Apotekets hemsida för att kolla öppettiderna på de närliggande Apoteken.

Men eftersom medicinförsäljningen i Sverige numera är avreglerad så tillhör vissa av apoteken privata aktörer som inte finns med i uppräkning på Apoteksbolagets hemsida. Sånt stör mig. För att få information om öppettiderna hos apoteken nära mig måste jag alltså veta vad frifräsarapoteken heter och sedan surfa runt på diverse hemsidor för att hitta öppettiderna. 

Jag läser på Aftonbladet.se att Kronans Droghandel (som är ett av de större privata apoteksbolagen) hotar att lägga ner ett antal av sina apotek i Norrland - därför att de inte är lönsamma. För att kunna driva dem vidare vill företaget ha ersättning från staten.

Vad var då meningen med en avreglering när staten ändå ska gå in med ekonomiskt stöd till de privata apotek som inte går runt? Då hade det väl varit lika bra att alla apotek fått fortsätta att varit statliga.

Det känns på något vis som om Alliansregeringens privatiseringsiver mer handlar om privatisering för sakens egen skull än om folkets väl.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Beate

Avregleringen är ett rent bedrövligt helvete. Mina sjuka vänner N och R behöver s k "udda" mediciner. Tror du att dom finns på alla dessa eländiga ställen som kallas för allt från Doc Morris och Boots till Hjärtans Apotek. Självklart inte!!!

Å vet du vart dom hittade dessa specialmediciner - jo, just på Kronans Droghandel, som jag aldrig hört talas om. Det finns bara en i stor-Stockholm. Fy f*n säger jag bara!!!

#2 - Selma

Avreglerin, vad ska det vara bra för?