På brottets bana

 
Härom dagen fick jag ett brev från polisen. Brevet var en underrättelse om att jag var "skäligen misstänkt för hastighetsöverträdelse". 
 
I brevet fanns en bild som en hastighetskamera tagit på mig och min bil när jag körde 79 kilometer i timmen på en 70-väg. Platsen var E4 Hörnefors, södra korsningen, några mil söder om Umeå. 
 
I brevet kunde man också kryssa i en av två alternativa rutor. Den ena märkt "Erkänner" och den andra "Förnekar". Om man valde den senare fanns också rader att skriva på för att förklara varför man förnekar hastighetsöverträdelsen. 
 
Det är här jag blir lite förundrad. I dokumentet, innehållande bild och uppmätta data, konstateras svart på vitt att jag överträtt hastighetsbegränsningen. Varför finns då möjligheten att lämna en förklaring? 
 
Har jag chans att slippa böterna om jag skriver att att jag blev hypnotiserad av ett ufo och att jag av det skälet körde för fort. Eller skulle det funka om jag skrev att jag tänkte sänka farten när jag såg fartkameran, men inte hann.
 
Nej, eftersom jag är både rakryggad och ärlig tänker jag stå för det brott jag begått. Jag tänker inte komma med några bortförklaringar.
 
Och det ska inte hända igen, jag lovar. 1 500 kronor kan man ha betydligt roligare för än att slösa bort på fortkörningsböter. 
 
Blogg100/63
 
 
#1 - BP

Det gör ont! 1 500 kronor kan man verkligen ha roligare för. Men man lär sig visst den hårda vägen.

Svar: Jag brukar faktiskt försöka hålla hastighetsbegränsningarna. Därför känns de här böterna extra surt.
Per-Anders

#2 - Rolf

https://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Makedonsk-forare-friad-fran-atal-om-falskt-korkort/

Varför erkänna?

Svar: Jag tror inte jag skulle få slippa böterna om jag hävdade att jag kört för fort i god tro.
Per-Anders

#3 - Mia

Bilden är tydlig på dig, så det är bara att bita i det sura äpplet, betala, se glad ut och lära av dyrköpt erfarenhet.

När jag var ute på promenad, så stod en kvinnlig polis utanför en skola jag passerade (30 km/tim-sträcka) Jag kunde inte låta bli att fråga om det var min hastighet hon kollade, om jag gick för fort... Hon såg en aning förlägen ut först, men skrattade sedan och förnekade det! :-)

Svar: Tur du hade.
Per-Anders

#4 - Ulla Maria

Inte särskilt lönande att befinna sig på brottets bana. Även om farten kan ha sin tjusning.

Svar: Farten i sig har ingen tjusning, tycker jag. Däremot var jag angelägen att komma i tid till ett möte i Umeå.
Per-Anders

#5 - kalebass

Det är bra, man ska stå för vad man gjort!
(Hade ni varit två i bilen kunde ni annars ha skyllt på varann... eller att du hörde en röst inne i huvudet...)

Svar: Det där med en röst inne huvudet - jag funderade faktiskt på att skriva det på papperet. "On a mission from God" typ.
Per-Anders