Besök i nattlig djurpark

 
Som jag berättade i föregående inlägg så var jag alltså tillsammans med en kollega en sväng till Vilhelmina för ett par veckor sedan. Skälet var (som så många gånger förut) att göra reportage för personaltidningen.
 
Den här gången hade vi anledning att vara ute i skogen mitt i natten, vilket var nödvändigt för att kunna göra just det där reportaget. Man skulle kunna tro att det är tyst och ödsligt i skogen när det är natt, men så var det inte. Istället kändes det som att köra bil genom en djurpark. 
 
Naturvänner känner antagligen till det, men vi hade inte riktigt förstått det - det är under den tidiga morgonen som skogens djur är i rörelse. Under de där tidiga morgontimmarna vi befann oss i skogarna några mil utanför Vilhelmina såg vi inte mindre än sex älgar, drygt tio tjädrar, oräkneliga renar, en räv, ett rådjur och en hare.
 
Jag fotade en hel del och en av bilderna visar jag här; en älg som förvånad betraktade oss på behörigt avstånd.
 
Strax efter klockan 6 på morgonen var vi tillbaka till hotellet igen, lagom till att hänga på låset till frukostbuffén. 
 
Blogg100/62
#1 - Anna-Lena

Så du får åka på sådana resor för personaltidningens skull. Det var inte illa.
Så pass naturvän är jag så jag vet när de flesta djur är som mest aktiva... men nog hade du osedvanlig tur som fick se så många. Och så olika. Dessutom hann du ta bra bilder. I alla fall en.

Svar: Jag tog ganska många, de flesta relaterade till reportaget.
Per-Anders

#2 - BP

Kossorna var verkligen söta, betydligt sötare än älgen du fotade. Att du vågade - eller befann du dig på behörigt avstånd med tele? Bilden är iaf riktigt, riktigt bra.

Svar: Fast jag tycker älgbilden blev coolare.
Per-Anders

#3 - Mia

När jag arbetar natt inom hemsjukvården så får vi alltid ha med i beräkningen att det är mycket djur i farten när vi är ute och åker... Nu så är jag hemma på nätterna. Ordning och reda med mig numer!

Svar: Krockrisken minimerad, med andra ord.
Per-Anders