Mardrömmen Donald Trump

 
Jag följer presidentvalskampanjen i USA. Och precis som många andra här i Sverige är det med häpnad jag noterar Donald Trumps stora väljarstöd. Bland annat har den republikanske presidentkandidaten gjort sig känd för nedsättande kommentarer om kvinnor och mexikaner - ändå är det många som stödjer honom.
 
"Stödet för Trump handlar om en protest mot makteliten i Washington", säger politiska analytiker i SVTs nyhetssändningar. 
 
Det är möjligt att det är så. Men om nu de amerikanska väljarna vill protestera mot makteliten varför då supporta en kandidat som är ännu värre än de etablerade politikerna? Donald Trump är ju en pajas! Barack Obama är inte en pajas!
 
Intressant är att Donald Trump motarbetas av sitt eget parti, republikanerna. Inte ens de vill ha honom som president. Det ska bli väldigt spännande att se vad som händer på republikanernas partikonvent (Cleveland 18-21 juli) om Donald Trump går segrande ur den republikanska sidans nomineringsrace. 
 
Själv hoppas jag att Hillary Clinton blir USAs näste president. Visserligen gillar jag det Clintons motkandidat på den demokratiska sidan, Bernie Sanders, säger men jag tror inte USA är redo för en socialdemokratisk politiker av svenskt snitt.
 
Häromkvällen såg jag Sverigedemokraterns partiledare Jimmie Åkesson stå i SVT Agenda och uttrycka sympatier för Donald Trump. Inte så oväntat, egentligen. Jimmie Åkesson som svensk statsminister känns lika horribelt som att Donald Trump skulle bli president i USA. Jag hoppas verkligen inte någon av dessa mardrömsscenarier blir verklighet. 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om donald trump, politik, blogg100
#1 - Mia

Ja du, jag har också svårt att tro att han blir president, men häpnar också över stödet.

Jag inser också att det inte är otänkbart att Åkesson kommer i regeringsställning här, men jag hoppas att han eller någon med sådana åsikter blir statsminister!

Svar: Jag hoppas inte någon av dem kommer i någon maktsituation.
Per-Anders

#2 - BP

Jag bävar inför tanken att denna pajas ska bli president för stormakten USA. God help us all om så skulle ske. Tänk dig Putin vs. Trump... Vill inte ens tänka på det.

Svar: I själva verket kanske det är en väldigt bra idé. Tänk Putin och Trump i direktsänd gyttjebrottning. Istället för krig, typ. Vilka reklamintäkter det skulle kunna generera.
Per-Anders

#3 - Ulla Maria

Hoppas innerligt att han får något annat än att vara president att sysselsätta sig med under de kommande fyra åren.

Svar: Han är ju redan etablerad fastighetsägare. Kanske bäst att han fortsätter med det.
Per-Anders

#4 - Camilla

Det är fascinerande hur Trump kommit så långt. Om han blir republikanernas kandidat, ökar kanske iofs demokraternas chans att vinna. Det finns kanske republikaner som ser sig tvungna att "rösta fel" då. Intressant är det i alla fall.

Svar: Helt osannolikt är det inte att republikaner röstar på Clinton om det står mellan henne och Trump i slutfinalen.
Per-Anders

#5 - Anna-Lena

Jag tror Mia har glömt ett "INTE" i sin kommentar.
För egen del funderar jag på över hur de båda herrarna kan få så många anhängare. Jag har försökt lära mina barn att "tänka själva". Inte följa med massan, inte anamma allt som låter bra utan att vidga vyerna åt alla möjliga håll. Så att slutåsikten blir ett resultat av många olika tankegångar.

Svar: Det är onekligen ett intressant fenomen hur "politiker" som Trump kan få så många anhängare.
Per-Anders

#6 - irene

usch ja

Svar: Precis!
Per-Anders

#7 - Rolf

Trump och Åkesson kan bli den enande kraften som våra respektive länder så väl behöver.Fler och flerinvandrare,homosexuella med flera utsattagrupper sympatiserar numera med SD.Många kvinnor som flytt från muslimskt förtryck och som åter möter den i våra förorter.Kanske såg du intervjun med Mona Sahlin och en modig kvinna från Rinkeby om just detta.Betyget som Sahlin fick var inte nådigt.Så jo då,det är framtiden för Sverige.Vi måste åter få framtidshopp.Svensk såväl som frihetsälkande invandrarkvinnor.SD är rakryggade och tydliga.

Svar: Minsann.
Per-Anders

#8 - Rolf

Är du antisemit? Sossar har väl en sådan tradition? Wallström om Israel bland annat.SD har judar i högsta ledningen.Är det därför som du ogillar SD? Jag bara undrar...

Svar: Finns det nånting jag skrivit någonstans i min blogg som tyder på att jag inte gillar judar? Nej, tänkte väl det.
Per-Anders