Jag är sosse. Jag äter kött.

 
Jag är 57 år och sosse. Jag tycker om att äta kött. Särskilt gillar jag revbensspjäll och älgkött. 
 
Jag har konstaterat att synen på kött har förändrats genom åren. När jag var barn sa min mamma: "Du ska äta riktigt kött! Det är nyttigt. Låt bli att äta en massa konstgjord mat som fiskpinnar och färdiglagade köttbullar. Sånt vet man inte vad det innehåller. Kött är bra för kroppen".
 
Så sa min mamma för 40 år sedan. 
 
På den tiden fanns en debatt i samhället om mat i halvfabrikat vs naturliga råvaror. Många reagerade då mot mat av sämre kvalitet, typ färdiga stekbullar med liten andel kött och stor andel tillsatt fett och vatten.
 
Den debatten hör man aldrig idag. Inte många verkar idag störda över tillgången på snabbmat, snarare tvärtom - den stressade nutidsmänniskan sätter ofta bekvämligheten och snabbhet före möjligheten att laga riktig mat från grunden. 
 
Istället handlar dagens debatt om att kött är ett hot mot klimatet. Experter på området låter oss förstå att uppfödandet av djur för köttproduktion orsakar större utsläpp av växthusgaser än transportsektorn.
 
Alltså större utsläpp än från lastbilar och flygplan mm. Så kan vi ju inte ha det.
 
Det är här det blir problematiskt för mig. Eftersom jag är sosse vill jag ju vara en god människa, vilket exempelvis innebär att jag försöker tänka på miljön. Av det skälet borde jag alltså minska mitt köttätande.
 
Men problemet är att jag gillar kött. 
 
Hur ska jag hantera mitt dilemma?
 
Bilden visar dagens middagsmat. Fläskfilé på potatisbädd tillagad av sambon.
 
Blogg100/5
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om köttproduktion, kött, köttkonsumtion, vegetarisk, blogg100
#1 - Anonym

Du kan ju äta lite mindre kött, en kött fri dag i veckan? Och kanske äta mera viltkött. Ingabritt.

Svar: Precis. Att äta älgkött kan ju inte vara så skadligt för klimatet.
Per-Anders

#2 - Sophie

Kött är ju bland det godaste! Jag älskar kött, får jag inte kött på två veckor (som jag testat) blir jag väldigt trött och sur ... och känner att kroppen saknar något. Det är något i kött som vi "vanliga" köttätare behöver ... vi skulle ju inte ha huggtänder om vi inte var gjorda för att äta kött, eller hur? ;-) :-D

Svar: Möjligen är det så.
Per-Anders

#3 - Fia

Du behöver ju inte sluta äta kött. Du kan ju göra medvetna val, där du är noga med varifrån det är levererat och hur djuren har fått leva. Och kanske äta lite mer vilt och lamm mm. Och hitta goda vegetariska alternativ emellanåt. Halvfabrikat kan ju inte vara ett bra alternativ. Förutom att det kan vara svårt att veta exakt vad maten innehåller, så kan den ju ha transporterats runt i omgångar för olika delprocesser, och det ger nog större miljöpåverkan än köttproduktionen i sig.

Svar: Jag tror du har rätt. Vilka djur är ju inte uppfödda för köttproduktion utan finns ju ändå. Därför tycker jag det känns bra att äta exempelvis älgkött.
Per-Anders

#4 - Anna-Lena

Håller med Fia.

Svar: Det gör jag också.
Per-Anders

#5 - Micke

Ät kött bara.....det gör jag....så mycket jag kan.
Men kollar gärna på vart det kommer ifrån....men är priset rätt (billigt) så får det styra många ggr.

På kneget serveras det knappt nått i köttväg....grönsaker omgjort till nåt som ska likna en maträtt...nyttigt säger de....jag undrar ibland.

Hur som helst...ha de gött.

Hälsningar från ett snöigt GBG.

Svar: Jo, man vill ju gärna kolla på priset och köper det som är billigt. Här har vi rätt mycket snö också.
Per-Anders

#6 - irene

Jag håller delvis med din mamma. Ät inte konstgjord mat. Men det är svårt att hitta nåt annat än "konstgjort" kött. Det kött som produceras nu är minst av allt naturligt... Fast å andra sidan är människornas liv för det mesta rätt "konstgjort"

Svar: Don efter person, typ.
Per-Anders