Det sa bara Shazam i Köpenhamn

 
Köpenhamn strax för jul. Långweekend med sambon. God mat på restauranger, promenad på Ströget och besök på Tivoli. Julmarknader. Och så shopping förståss. 
 
Bland annat gick vi in i ett antal klädbutiker.
 
I klädbutiker brukar det ofta strömma musik genom högtalarna, så även klädbutiker i Köpenhamn. Musik i klädaffärer handlar oftast om aktuella hits med diverse osnytna ungdomsartister - musik som jag varken har koll på eller vanligtvis lyssnar på. 
 
Men ibland inträffar det att det kommer nån bra låt genom högtalarna. Och då är det bra att ha appen Shazam i mobilen, med den påslagen är det bara att hålla upp mobilen i luften så dyker låtnamnet och artisten upp i displayen. 
 
Så blev faktiskt fallet upprepade gånger när jag stod och väntade på sambon när hon provade kläder i Köpenhamns klädaffärer. Bra låtar i högtalarna. Upp med Shazam. 
 
Hemma igen letade jag upp låtarna på Spotify och lyssnade. Och ja, de var faktiskt ganska bra - trots osnuten ungdomsprofil. Alltså musik som jag egentligen inte gillar. 
 
Hur ska man tolka sånt? Är det mig eller Köpenhamn det är fel på?
 
Bilden: Sambon provar kläder i en klädbutik i Köpenhamn. Jag lyssnar på musik och fotar.
 
Blogg100/8
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om blogg100
#1 - Gillar bilden där både foromodellen och fotografen är med.

Gillar bilden... där både fotomodellen och fotografen är med.

Svar: Jajemänn!
Per-Anders

#2 - BP

Den appen hade vi behövt för några dagar sedan då maken och jag lyssnade på låtar som vi kände igen men inte kom på vem som sjöng. Den ska jag nog ladda ned:-)

Svar: Gör det! Den är användbar.
Per-Anders

#3 - Camilla

Det är ett svek när man upptäcker att något ens tonåringar lyssnar på är rätt ok ... Men man får ta det. Blev det nyårsklänningen? Fantastisk färg!

Svar: Nja, sambon avstöt från att köpa klänningen på bilden. Fast jag tyckte också den var fin.
Per-Anders

#4 - Ulla Maria

Kul bild som också är självporträtt. Appen i fråga var en nyhet för mig, käckt sätt att kunna utöka sitt musikutbud. Jag antar att man i butikerna väljer musik med tanke på målgrupp och märker ibland när jag går in i någon affär att de nog inte har tänkt sig att ha sådana besökare som mig.

Svar: Shazam är en app jag använder lite då och då.
Per-Anders