Personer passande i rollen som statsminister

 
Det sägs att väljarnas förtroende för regeringen och statsminister Stefan Löfvén är lågt. Enligt Aktuellt (SVT) ikväll söndag så vill många svenskar hellre se moderatledaren Anna Kinberg Batra som statsminister.

För det första så tror jag inte det spelat någon roll vilken regering vi haft det senaste halvåret. Att leda landet under den pågående flyktingkrisen har ju inneburit ett kamakazeprojekt, oavsett vem som varit statsminister. Den extrema flyktingströmmen till Sverige har ju gjort att alla beslut varit fel beslut, oavsett vilken inriktning de haft. Moderaterna har bara haft "tur" som sluppit regera under den här tiden.
 
För det andra har jag svårt att tro att en moderatledd regering skulle innebära någon fördel för Sverige, i synnerhet inte med Kinberg Batra som statsminister. Moderaterna har ju på senare tid signalerat hårdare tag mot olika grupper i samhället och jag har svårt att tror att svenska löntagare skulle bli vinnare i ett samhälle med en politik vriden åt höger.
 
För det tredje så är det kanske möjligt att Stefan Löfvén trots allt inte är rätt man att leda Sverige. Att socialdemokraterna är rätt parti att inneha regeringsmakten, det tycker jag, men kanske behöver vi en annan partiledare. Personligen skulle jag vilja se Göran Greider som socialdemokritisk partiordförande. Han brukar vara klarsynt och tydlig i sina framträdanden på TV och han känns som som en rekorderlig socialdemokrat.
 
Eller varför inte Leif GW Persson. Han har offentligt deklarerat att han är socialdemokrat och med sin rakryggade hållning i vad som är rätt respektive fel tror jag han skulle göra sig bra som statsminister.
 
Så det så.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om göran greider, leif gw persson, blogg100, politik, socialdemokraterna
#1 - BP

Personligen tycker jag att Stefan Löfvén är en katastrof som statsminister -- med eller utan migrantkris.

Kinberg Batra som statsminister vore ytterligare en katastrof.

Gimme, gimme Fredrik Reinfeldt,tack. Han verkligen LEDDE Sverige - tyckr jag då, som är totalt politiskt ointresserad - egentligen;-)

Svar: Egentligen skulle Sverige behöva en ny Olof Palme så det blir lite ordning och reda.
Per-Anders

#2 - Mia

Vi har ju nyss haft moderatledd regering och det visade sig att klyftorna i samhället ökade väsentligt. Det har m alltid strävat efter så det var inget konstigt i sig, men det var en nyttig påminnelse, tror jag. Jag vill ha en politik som leder landet precis tvärtom. Att Sverige åter ska gå mot minskade klyftor, att ledningen ska se till alla medborgares väl och ve. Göran Greider, ja, ett bra förslag, tycker jag. Sedan kanske han också faller då han ej heller har någon regeringsvana. Det tror jag är ett stort minus, kan inte spelets regler. Det borde inte spela in, men om man bara tänker på att bli ordförande i en förening utan att ha någon föreningsvana. Ja, hur lätt är det? Leif GW Persson, nja, tror han skulle orka trots sunda åsikter! ;-) Han har heller ingen regeringsvana.

Svar: Stefan Löfvén hade heller ingen regeringsvana när han tillträdde. Jag tror problemet med honom är att han i alldeles för hög grad försöker vara taktiskt. Socialdemokraterna måste börja vara socialdemokrater igen - och dessutom på ett pedagogiskt sätt prata ideologi med väljarna. Det tror jag är vägen framåt.
Per-Anders

#3 - Anna-Lena

Svår fråga det där. Vem ska leda Sverige? Om det ska vara en som kan skriva dikter, så kan ju Göran Greider bli aktuell. Vi har ju haft en sådan minister tidigare. Åtminstone skrev han en dikt... finansministern...

Svar: Varför inte? Det skulle vara kul att höra en statsminister läsa dikter från talarstolen i riksdagshuset.
Per-Anders

#4 - Rolf

Jag är inte sosse men jag tycker absolut att Löfven hanterar den kaosartade situationen med bravur.Ygeman känns trygg men det stora sänket i regeringen är såklart MP med idel fåntrattar.

Svar: Jag tror säkert Löfvén och Ygeman gjort så gott de kunnat under de rådande omständigheterna.
Per-Anders