Nationaldag

 
Idag har det varit Sveriges nationaldag. Jag var ner en sväng till Wivstavarv, platsen för firandet här i Timrå. Massor av människor var på plats. Solen sken och det var lagom varmt ute.
 
Som traditionen bjuder fanns möjlighet att köpa kolbullar (som jag bloggade om för några år sedan). Oerhört gott.
 
Eftersom det är nationaldagen idag så är veckans tema hos Fototriss på Instagram svenskt. En bild har jag tagit (det kanske blir fler) och det är bilden ovan. Den bilden tog jag i lördags på Mångfaldsdagen som arrangerades i Granloholm, en av Sundsvalls stadsdelar. 
 
Svensk folkmusik, spelmansmusik, är ju något genuint svenskt och gruppen spelemän på bilden var ett av inslagen under dagen. Det bjöds också på musik från andra länder. Under spelemännens framförande hade de också sällskap på scenen av en liten tjej från publiken som spontandansade till deras låtar. 
 
Blogg100/92
#1 - Anna-Lena

Kolbulle ja. Har jag ätit en enda gång. Det var på Jamtlis julmarknad för några år sedan. Otroligt gott.
På nationaldagen här kunde man bl.a. köpa inlagd stekt strömming. Det gjorde jag.
Mmmm, gott!... säger jag bara.

Svar: Stekt strömming på hårdbrödmackor är gott.
Per-Anders