Meningen med livet

 
Livet.
 
Vad är egentligen meningen med livet? 
 
Är livet bara en transportsträcka mellan födseln och döden, eller finns det en högre mening? Är själva meningen allt det vi har för oss under livets gång. Barndomens lekar, kärleken, yrkeslivet, att kanske delta i samhällsutvecklingen. Erfarenheterna och de lärdomar man kan dra av allt man varit med om. Är det livets mening?
 
Eller är det villaägandet?
 
Det fanns en tid då jag kände viss misstänksamhet mot att bo i villa. Själv bodde jag på den tiden i lägenhet och såg den boendeformen som sund och anspråkslös. Villaägare uppfattade jag på den tiden som uppblåsta och dryga - självbelåten medelklass med barskåp i bokhyllan och grill på gräsmattan. 
 
Idag vet jag bättre. Nu står jag själv där på gräsmattan med grilltången i ena handen och en öl i den andra. I bokhyllan har jag två flaskor Laphroaig och en flaska rabarberlikör från Island - samt en insikt om den höga status det innebär. 
 
Jag har hittat livets mening.
 
Blogg100/93
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om livet, blogg100, existentialism, timrå, sundsvall, villaägare
 
#1 - Anna-Lena

Det finns ju folk som idag tycker likadant som du tyckte förut. Undrar när man ändrar sig. Och varför. Nu menar jag villaägandet och grillningen. Inte meningen med livet. För det är en helt annan fråga.

Svar: I inlägget ironiserar jag över medelklassmyten - det fulländade livet som villaägare. Det finns mycket som ger betydligt mer mening i livet än att bo i ett hus. Men visst, det är trevligt att ha en egen gräsmatta när det är sommar.
Per-Anders

#2 - BP

Meningen med livet är att njuta och fånga dagen (klyscha, jag vet) och att stå ut med alla måsten och kompromisserna.
Både maken och jag är uppväxt i villa och valde bort det boendet omedelbart när vi möttes för över 30 år sedan.

Vi är så glada att slippa trädgårdsarbete och underhåll utan tackar HSB som ser till att brf-området sköts perfekt. Vi bara tittar på liksom:-)

Tur att vi alla är olika!

Svar: Numera strävar jag efter att minimera antal måsten och kompromisser. Det är väl det som kanske är den egentliga meningen med livet; att må bra.
Per-Anders

#3 - Mia

Nu blev du djup, det brukar vara ganska mysigt och även litet deppigt på samma gång för mig. Meningen med livet,tja, ganska meningslöst egentligen, njutning för stunden och föra arten vidare...

Svar: Det kan också vara trevligt att se fram emot kommande helg.
Per-Anders

#4 - Ulla Maria

Kom att tänka på Liftarens guide till galaxen, där svaret på den eviga frågan visade sig vara 42. Vad gäller villa bor jag själv i sådan pga sambons intresse för att restaurera och underhålla motorfordon är svårt att kombinera med lägenhetsboende. Grillar gör jag inte men nog har det hänt att jag tyckt mig se meningen med livet i samband med ett glas öl. :)

Svar: Villaägare men inte grillar..? Går det?
Per-Anders

#5 - kalebass

Grilltång i ena näven och en öl i den andra...det ger livet mening iaf. för tillfället. Samt att uppleva med alla sinnen utan alla måsten!
Med detta önskar jag dig fortsatt trevlig sommar, och tackar för mig (Kalebassen).

Svar: Trevlig sommar!
Per-Anders