Lösningen är ökat fackligt engagemang

 
Fackförbundet Kommunal har hamnat i blåsväder. Idag har det avslöjats att personer i förbundsledningen bott gratis på förbundets egen paradisö i Stockholms skärgård. Media har också berättat att Kommunal driver en lyxkrog i Stockholm där bland annat porrstjärnor uppträder.
 
Kommunals medlemmar rasar. Med all rätt!
 
För mig är det här fullständigt obegripligt. Kommunals ledning är valda av sina medlemmar att företräda dem i förhandlingar med motparten, arbetsgivarorganisationen. Förbundets medlemmar betalar sin medlemsavgift för att  företrädarna ska kunna bedriva en bra facklig verksamhet. Hur har då förbundsledningen mage att istället använda dessa medel till sina privata nöjen?
 
Fackpamparna har svikit sina medlemmar och det är naturligtvis ingenting annat än en stor skandal.
 
Är då detta slutet för fackföreningsrörelsen? Bör man som medlem be Kommunal fara åt helvete och säga upp sitt medlemsskap?
 
Nej, det ska man definitivt inte. Istället ska medlemmarna värna om sitt medlemsskap, engagera sig i det fackliga arbetet och uppmana kollegor som ännu inte gått med i facket att göra så. Om fler medlemmar engagerar sig fackligt får de inte bara större kraft att sätta mot arbetsgivarparten utan kan också utmana pamparna i förbundstoppen. I förbundsledningen behövs uppenbarligen ske en förnyelse.
 
Vi ska inte ge upp den fackliga kampen, vi ska göra den ännu bättre!
 
Bilden: ikväll intervjuades Kommunals förbundskassör i SVT Aktuellt. Har gjorde inte ett speciellt bra framträdande i sina försök att förklara det som hänt (har man inga mediautbildningar hos Kommunal?). Lyckligtvis var också S-profilen (och en av mina favoriter i TV-rutan) Göran Greider med och bidrog med sunda kommentarer.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om facket, kommunal
#1 - Bert

Visst är det märkligt att folk aldrig lär sig. Ibland verkar det som att de är totalt bortkopplade från världen, eftersom "misstagen" dyker upp igen, igen och återigen.

Svar: Ja, det är konstigt.
Per-Anders

#2 - BP

Du P-A - det här var botten!!! Kommunal som representar de mest lågavlönade yrken i Sverige! Det här är nog så illa att jag spyr! Vilka svin! Sorry att jag för en gångs skull är "upprörd" i sammanhanget. Åsså ser man dessa gamla täntar på tv:n som försöker rädda "situationen". Nej usch, jag spy lite till här faktiskt!

PS.Har varit medlem i Unionen (f.d. SIF) i hela mitt yrkesliv. Så, japp, jag tror på fackföreningsrörelsen. Men att se mina bidrag (454 kronor i månaden) försvinna til porr och privatsemester kan jag inte köpa - någonsin. Hade mitt fackförbund gjort det, hade jag lämnat det på stubben kan jag säga. DS.

Svar: Jag är också med i Unionen. Där är det ordning och resa.
Per-Anders

#3 - Mia

Frågan är hur de ska återvinna förtroendet. Sådant här svek mot medlemmar biter sig så klart fast. Jag förstår inte hur människor kan vara så cyniska att de tror de kan använda företagets, i detta fall medlemmarnas, pengar för privat festande med alkohol och brudar! Det är mer än skamligt! Säger en som varit mycket fackligt förtroendevald men såg till att jag hade kvitto kvar på ALLT, hade jag slarvat bort kvittot, ja, då fick jag så klart stå för det själv. Överhuvud taget ingen alkohol eller raggning på gubbs! ;-)

Sådant här är inte acceptabelt, jag hoppas de får lämna sina uppdrag med omedelbar verkan!

Svar: Kassören fick sparken idag.
Per-Anders

#4 - Anna-Lena

Du har en poäng i det du skriver, men hade det varit mitt fackförbund så hade jag skickat in utträdesansökan omedelbart.
Faktiskt tycker jag att det skulle vara bra om minst 75% skulle göra det. Helst mer. Förbundsledningen bör avgå på direkten, utan någon som helst fallskärm, och sedan skulle medlemmarna gå med i facket igen. Förhoppningsvis få förtroendevalda som är ärliga och arbetar för medlemmarna. Medlemmarnas missnöje... (det är milt uttryckt)... skulle då verkligen märkas.
Men det är konstigt hur vi människor är. Så fort vi får makt och status i samhället så verkar vi tappa moral och förnuft. Roffar åt oss egna fördelar, ibland gärna på andras bekostnad.



Svar: Det sorgliga i sammanhanget är att det är fackets medlemmar som tar stryk i den här historien. Att gå ur facket gynnar bara arbetsgivarorganisationerna. Vad jag menar är att de fifflande fackpamparna måste utmanas inifrån den fackliga organisationerna. Det är förvisso svårt, de som innehar maktpositioner biter sig envist kvar.
Per-Anders

#5 - Anna-Lena

Nu ser jag att kassören avgår.
OCH får 2 MILJONER i avgångsvederlag. Jag kräks!

Svar: Jag håller med. Kommunal har ett omfattande jobb framför sig att återupprätta förtroendet.
Per-Anders

#6 - Ulla Maria

Tänker på alla de fackligt förtroendevalda som gör sitt bästa ute på arbetsplatserna och som samtidigt som de själva är upprörda också får ta emot medlemmarnas välgrundade ilska. Jag kan hålla med om att bästa sättet att förändra en organisation är att göra det inifrån. Tror dock tyvärr att de fackliga organisationerna är rätt tröga kolosser. Men med tillräckligt många och motiverade människor är ingenting omöjligt. :)

Svar: Jag håller med fullständigt. Det finns många fackligt förtroendevalda på "golvnivå" som drivs av engagemang och omtanke om sina arbetskamrater. De har antagligen inte så roligt nu. Och visst finns det säkert kvar gamla förlegade kulturer inom facket (ja, inom hela arbetarrörelsen) och de kulturerna måste förändras.
Per-Anders