Paltkoma i huvudstaden

 
Kurs i Stockholm. Första dagen av tre avklarad. Det gick bättre än befarat.
 
Kursen är helt och hållet på engelska och den engelskspråkiga kursledaren berättade att hon kunde ett ord på svenska: paltkoma. Det vittnar om att hon varit kursledare vid tidigare tillfällen i Sverige. Paltkoma är ju ett välkänt fenomen som uppstår när vi svenskar ätit lunch och blir trötta eferåt. 
 
På bilden bekantar jag mig med en dekoration på hotellrummet - ett hästhuvud.
 
 
#1 - BP

Kul att du bekantar dig med paltkoma i huvudstaden, där du med all säkerhet inte kommer att träffa på rätten som innehåller palt. Å det hästhuvudet skulle jag verkligen inte vilja ha på mitt hotellrum;)

PS. Det är ju verkligen udda att kursledaren lärt sig ordet "paltkoma" i stället för en svordom, vilket det flesta utlänningar snappar upp först. DS.

Svar: Troligen är paltkoma ett ord hon hört ofta på kurser i Sverige.
Per-Anders

#2 - Ulla Maria

Spännande rumskamrat som inte ger helt vänskapliga associationer. Annorlunda väggdekoration, positivt att de inte hade placerat det i sängen. :)

Svar: Men hästhuvudet är placerat så att det tittar på mig när jag ligger i sängen.
Per-Anders

#3 - Jessica Högberg

Välkommen till huvudstaden!! Vad är det för kurs??

Svar: Kommunikation. Jag jobbar som kommunikatör.
Per-Anders

#4 - Jessica Högberg

Ännu en titel som inte säger mej ett dyft om vad du gör eller ens vilken bransch du är i;)
Hoppas du hade trevligt i Stockholm dock!

Svar: Jag jobbar som kommunikatör i ett större svenskt skogsbolag. Kursen var tre dagar och var en fortbildning i just kommunikation. På det hela en ganska jobbig kurs. Kursledaren talade endast engelska så jag fick fokusera ordentligt för att hänga med hela tiden. Var helt utpumpad när jag kom hem igen.
Per-Anders

#5 - Jessica Högberg

haha, hoppas du fått vila lite nu då;)

Svar: Jodå, jag vilade ordentligt efteråt.
Per-Anders