Gratis är gott. Även små portioner.

 
Lokala livsmedelsbutiken, fredag eftermiddag. Jag är på plats för att snabbhandla några varor inför fredagkvällen. 
 
Mitt i butiken finns flera provsmakningsstationer placerade. Den första bjuder på en miniportion nystekt biff med potatisgratäng. Jag tar en portion och det var gott.
 
På nästa provsmakningsstation erbjuds yoghurt/kvarg med müsli. Även där tar jag för mig med tyvärr var det ingen höjdare. 
 
När det erbjuds provsmakning i livsmedelsbutiker brukar jag glatt ta för mig. Jag har träffat människor som inte vill provsmaka för då känner de sig tvungen att köpa produkten ifråga. 
 
Så tänker inte jag. All gratismat ska bejakas, även om det inte är något man tänker köpa.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om provsmakning, livsmedel
#1 - fairyland surprises

Jag ölskar yoghurtkvargen! Den är hur bra som helst!

Svar: Jag tyckte den kändes lite kvalmig.
Per-Anders

#2 - BP

Hahaha! Jag brukar också testa, och ibland köper jag till och med produkten om jag gillar den. Å torsdags- och fredagskvällar skulle man faktiskt kunna äta sig mätt på min lokala ICA. Då slipper man laga mat själv;-)

Svar: Det är en bra taktik. Och mättande.
Per-Anders

#3 - Ulla Maria

Visst är det trevligt med provsmakning. Förr kände jag mig mer tvingad att köpa men det har gått över med åren.

Svar: Jag känner ingen skam alls att provsmaka och sedan bara gå iväg.
Per-Anders

#4 - A-L

Det är alltid gott! För de står där och låter oss provsmaka just när man är som hungrigast. Dvs. på eftermiddagen, efter jobbet.
Ibland lockas jag att handla.

Svar: Det händer att jag också gör det.
Per-Anders