Ett urval ickenyheter


Jag hade tänkt att skriva om nyheten om den hotande snusbristen i Sverige - nyheten som sedan byttes mot beskedet att snuset får fortsätta säljas
 
Jag läste bara som hastigast: På grund av (kanske rättare sagt: tack vare) ett EU-direktiv om förändrade regler om tobaksförsäljning så riskerade allt snus att ta slut i Sverige kring midsommar. Tillverkarna var nämligen tvugna att märka om förpackningarna för att kunna få sälja snus tillverkat efter 20 maj. 
 
Sedan kom nyheten att Folkhälsomyndigheten ändrat sig och gett snustillverkarna tiden fram 31 augusti att märka om sina dosor. 
 
My God! Vem bryr sig..? Ingenting att avhandla i ett blogginlägg, i alla fall.
 
Istället väljer jag att skriva om en annan ickenyhet. Nämligen att Baconkyrkan inte erkänns som religion i Sverige. United Church of Bacon startades i Las Vegas, USA, 2010 och anordnar dop, bröllop och begravningar. Tydligen finns det också en svensk gren av samfundet, vilken i april ansökte hos Kammarkollegiet att få bli registrerat som trossamfund. 
 
Kammarkollegiet avslog ansökan. 
 
Nu undrar jag hur en begravning går till, eller ett dop, i Baconkyrkan. Gräver man ner den döde i bacon? Doppar man barnet i baconfett när det ska få sitt namn? 
 
Själv är jag hemma från min Piteåresa nu. Därmed är det helg. Äntligen. Jag ska vila gärnet och koppla av så mycket det bara går. Den senaste månaden har det varit oerhört mycket på jobbet, så mycket att jag nätt och jämt hunnit blogga på kvällarna.
 
Nu ser jag fram emot fyra dagars återhämtning. Det ska bli skönt. 
 
Bilden ovan: det är inte snus jag fotat, utan blomjord. Borde funka lika bra för en snusare. 
 
Blogg100/62
 
 
 
#1 - Mia

Döpa barn i baconfett låter inte så klokt... tycker inte jag i alla fall.

Snus... säg inte att det är en icke-nyhet till snusare... Det är skitviktigt. Jag är dock varken snusare eller rökare... ;-) Tittar bara i flaskan ibland...

Önskar dig en riktigt god helg och att du får ladda de s.k batterierna. Även ni ska väl få del av den goa värmen!

Svar: Idag fredag har värmen kommit. Skönt!
Per-Anders

#2 - BP

Snus är bara äcklig, då det rör mig inte.
Baconkyrkan däremot tycker jag är ett himla roligt påfund. Löjligt visst, men himla skoj med tanke på att ateister står bakom. Himla otur att jag inte gillar bacon;-)

Svar: Du kanske kan frälsas in som bacondyrkare.
Per-Anders

#3 - kalebass

Bacon, spagettimonster eller någon annan etablerad religion, det går på ett ut. Människans sökande efter tröst... Bacon är ju iaf. gott.

Svar: Jo, jag gillar bacon. Och stekt ägg.
Per-Anders