Gitarrsträngar av stål

 
Jag har en gitarr. Som jag klinkar på ibland. Jag vill inte påstå att jag är duktig att spela men tycker ibland det kan vara avkopplande att slå några ackord. 
 
Em är ett bra ackord. Det är enkelt att ta och så låter det kraftfullt. 
 
Ibland händer det att nån sträng går av. Det hör liksom till. 
 
I helgen gick D-strängen av. Mitt i Rocking in the free world, Neil Younglåten. 
 
Normalt brukar jag köpa strängar i musikaffären i stan men jag orkade inte åka dit bara för en sträng. Istället åkte jag till Clas Ohlson i Birsta, vilket är närmare. Köpte en uppsättning strängar där. 
 
Hemma igen insåg jag att jag köpt stålsträngar och inte nylonsträngar som jag brukar. 
 
Jag bytte en sträng, D-strängen som gått sönder. Nu sitter det alltså en stålsträng och fem nylonsträngar på gitarren. Klangen är lite annan än förut. 
 
Kanske borde jag byta alla strängarna. Undrar hur klangen blir då. Kommer jag att få ont i fingrarna med endast stålsträngar på gitarren?
 
 
Blogg100/43
#1 - Anna-Lena

Ja, det tror jag nog. I alla fall till att börja med.
Tänk att Clas Olsson har gitarrsträngar. Det hade jag ingen aaaning om. Alltid lär man sig nå´t nytt.

Svar: Jag hade tidigare inte heller nån aning om att Clas Ohlson sålde gitarrsträngar. Hade inte väntat mig det heller. Jag blev lite förvånad när jag insåg det.
Per-Anders

#2 - BP

Kan ingenting om gitarrer, men om du vill slippa att få ont i fingrarna finns det väl sådana plastgrejer man kan använda.

Eloge till Claes Ohlson:-)

Svar: Fast jag misstänker att det skulle kännas lite konstigt att spela med plastgrejor på fingrarna.
Per-Anders

#3 - Anonym

Du har säkert redan bytt strängar nu. Men iaf, jag hade stålsträngar på en nylonsträngsgitarr. Slutade med att stallet lossnade. Trist nog.

Svar: Det låter rimligt.
Per-Anders