En jämtländsk krigare



Härom dagen var jag och en kollega ute på en biltur i de jämtländska skogarna. Ärendet var ett reportage till personaltidningen om skogsverksamheten. Det hela var avklarat under förmiddagen och på vägen tillbaka till Medepadskusten svängde vi in i Gällö för att äta lunch. 
 
Mitt i byn hittade vi en liten lunchrestaurang med väldigt diskret skyltning där vi åt gräddstuvad pytt i panna med rödbetor. Det var gott.
 
På väggen i restaurangen hängde en tavla föreställande en viking till häst som blickade ut över skogar, berg och sjöar.
 
Tavlan och dess motiv har säkert en en speciell historia som jag inte känner till. Men jag gissar att mannen på bilden är någon gammal jämtländs hjältekrigare och att han blickar ut över den jämtländska naturen.
 
Eller är det möjligen Medelpad som skymtar i fjärran? Kanske vikingen sitter där på hästryggen och förbereder en attack mot grannlandskapet. Han är ju bestyckad med både ett spjut och ett rejält svärd.
 
Konstnärens signatur på tavlan är lite svår att tyda men jag tycker mig kunna läsa "Staflin 1942" skrivet nere i högra hörnet. Nån som kan storyn om denne jämtländske warrior?
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om blogg100, gällö, jämtland
#1 - KajsaLisa

Jämtland ligger ju granne med Härjedalen, det påstås vara uppkallat efter en viking som hette Härudd.
Härjedalen är alltså ett nyare namn på Häruddsdalen.
Det kanske finns ett samband

Svar: Kanske det. Bra input!
Per-Anders