Varför pannproblem när det är kallt ute?

 
Vår pelletspanna är på dåligt humör. Den vägrar att starta.
 
Det började med att jag skulle byta tändelement, en åtgärd jag har gjort många gånger. Tändelementet är nämligen en komponent i pelletsbrännaren som är en förslitningsvara och som behöver bytas typ en gång år året. 
 
Men när jag hade bytt tändelementet och körde igång panna igen gick en säkring i brännaren och sedan var det tvärstopp. Fastän att jag bytte säkring vägrar pannan att starta. Det här var igår kväll och jag blev smått desperat. Ingen värmekälla i huset. 
 
Det blev en kall natt. Tur att vi hade ett elektriskt element som vi kunde ställa i sovrummet.
 
Idag hade vi en tekniskt kunnig bekant på besök som efter några timmars intensiv felsökning konstaterade att ett kretskort var felande, vilket jag tog en bild på (se ovanstående detaljbild av kretskortet).
 
Imorgon ska jag försöka skaffa ett nytt kretskort eller åtminstone den komponent i kortet som gått sönder. Som tur är har vi fått liv i pannans elpatron så vi slipper i alla fall frysa inatt.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om energi, pellets, pelletsbrännare, värmepanna
#1 - BP

Oooops! Stackars er! Det har sina fördelar att bo i HSB brf kan jag säga;-)

Svar: Ja, sådana här gånger är det bekvämt att bo i lägenhet.
Per-Anders

#2 - kalebass

Usch ja, det är inte mycket som behövs för att ställa vardagen på ända. Man saknar inte kon....

Svar: ...förrän båset är tomt. Jo, så är det.
Per-Anders