Finns det ett samband mellan Rom och Skellefteå?

 
Offentlig konst.
 
I Italiens huvudstad Rom är begreppet offentlig utsmyckning taget till en egen nivå. Hela stan, med alla sina magnifika byggnader, är ju som ett enda gigantiskt konstverk. Colosseum, Fontana di Trevi - ja, exemplen är många.
 
I närheten av det antika templet Pantheon såg vi denna utsmyckning (bilden ovan och längst ner) när vi var där i påskas. När jag såg den kom jag omedelbart att tänka på den svenska staden Skellefteå. Där finns nämligen en liknande offentlig dekoration mitt på stadens torg (bilden nedan). Konstverket i Skellefteå heter Lyftet men vad motsvarigheten i Rom kallas har jag ingen aning om. Jag hittade inga fakta om den vare sig på nätet eller i någon turistbroschyr.
 
Bilden på Skellefteås torg tog jag idag när jag stannade till för en lunchpaus på min väg söderut.
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om skellefteå, rom, italien, norrland, blogg100, resor
#1 - BP

Alltså jag förstår att du ser vissa likheter mellan konstverket i Rom och i Skellefteå. Håller med dig faktiskt. Å båda påminner om exakt samma sak, fast den i Skellefteå är betydligt mera - errmmmhhh - optimistisk;-)

Svar: Jo, det är helt klart mera stake i norrlänningar jämfört med italienare.
Per-Anders

#2 - Mona

Anar mig till en viss manlighet över verken. Annars kan man tänka en viss likhet med dom där blocket utanför ditt jobb (som väl är borta nu). Lite så där nedkastade lixom.

Svar: Jo, de där blocken är borta. Till förmån för ett jättestort betongblock i form av en skateboardramp.
Per-Anders

#3 - Znogge

Den i Rom hade nog bara trillat ;-)

Svar: Kanske det.
Per-Anders

#4 - Lotta

Rom har jag tänk besöka framöver men det kanske går lika bra med ett besök i Skellefteå.

Ha en fortsatt bra dag!

:-)

Svar: Jodå. Det finns mycket god snabbmat på torget att välja på.
Per-Anders

#5 - Kenneth

ja skulle gärna åka till Rom men har inte blivit av än :)

Svar: Gör slag i saken. Rom är en trevlig stad.
Per-Anders

#6 - Veiken

Det gäller att hålla stånd mot konstig konst! ;)

Svar: Typ så.
Per-Anders

#7 - kalebass

Det där med offentlig konst är inte helt lätt.
Undrar hur man tänkte. Den i Rom ser ut att ha gjort sitt...

Svar: Det ser nästan ut som om den är på väg att sjunka genom marken.
Per-Anders