En puss på kinden och sedan adjö

 
Italiens huvudstad Rom. Långfredagen 2015. 
 
Sambon och jag står vid en busshållplats efter Via del Teatro Marcello. Flera bussar har stannat vid hållplatsen och chaufförerna har klivit ut. Det verkar vara skiftbyte. De som är på väg hem har tagit på sig sina jackor, greppat tag i sina väskor och står på trottoaren och snackar med sina kollegor som ska gå på eftermiddagskiftet. Samtliga är män.
 
När de efter en stund skiljs åt pussar de varandra på kinderna och går åt varsitt håll. 
 
Jag ler för mig själv när jag tänker på hur det skulle se på en svensk arbetsplats. Typ skiftbyte på Navet (som är namnet på busstationen) i Sundsvall. Svenska busschaufförer som står och snackar en stund innan de går hem. "Nej, nu måste jag hem." En kindpuss. "Hej då."
 
Eller skiftbyte på fabriken. Kindpuss i kontrollrummet. "Hej då. Sov gott!"
 
När får vi se de bilderna på Facebook? 
 
Bilden ovan tog jag samma dag som nämndes ovan fast på en annan gata i Rom.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om blogg100, italien, timrå, sundsvall
#1 - Kenneth

ja du de är lite mer för sånt söderöver

Svar: Så är det nog.
Per-Anders

#2 - Bp

Lite mysigt ändå i Rom alltså. Å egentligen borde det inte vara en omöjlighet härchemma heller, för 99 procent av busschaffisarna är ju från länder där det pussas ganska ofta...

Svar: Så kanske det är.
Per-Anders

#3 - Mia

Ja det skulle se något ut! Frågan är om de pussar på alla, dem de gillar förstås, men även dem de ogillar!? För nog tycker de olika om sina kolleger.

Svar: Bra fråga. Intressant att veta om de pussar av artighet eller som vänskapsyttring.
Per-Anders