Pölsa

 
Sambon och jag sitter i vardagsrumssoffan och surfar på varsin iPad. Sambon bestämmer sig för att inleda ett samtal. 

"Idag serverades det pölsa i skolmatsalen på skolan där jag jobbar. Inte så många av barnen tyckte det var gott", säger hon. 

"Kanske inte så oväntat. Pölsa har aldrig tillhört någon av mina favoriträtter", säger jag. "Jag minns pölsa från barndomen som något sorts nödvändig ont i tillvaron. För mig är pölsa en sunkig 1970-talsrätt. Finns det överhuvud taget någon som äter pölsa nuförtiden?

"Om pölsa är tillagat på rätt sätt tycker jag det är helt ok", säger sambon.

"När jag äter pölsa får jag en förnimmelse om att äta hjärnsubstans. Jag har visserligen aldrig ätit hjärnsubstans men jag inbillar mig att färgen och konsistensen är densamma", säger jag.
 
"Det tycker inte jag", säger sambon.
 
"Okej", säger jag.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Pölsa, blogg100
#1 - BP

Pölsa och pölsa. Köpen man den i en plastrulle på ICA är det absolut hjärnsubstans (fast i fel färg), men är den hemlagad är den suveränt god. Konstigt nog finns det en restaurang i Vasastan - Bellevue vid Vanadisplan - som då och då serverar rätten för 98 kronor.

Svar: Pölsa på restaurang..? Det var klart otippat.
Per-Anders

#2 - Kenneth

Nä det är gott med potatis rödbetor o gärna ett stekt ägg till :)

Svar: Stekt ägg..? OM jag nu ska äta pölsa vill jag ha stekt fläsk till. Stekt ägg låter jättekonstigt.
Per-Anders

#3 - Anna-Lena

Givande samtal. :)
Du kanske hade ändrat ståndpunkt om du hade smakat min svärmors egengjorda pölsa.

Svar: Kanske.
Per-Anders

#4 - Mia

Pölsa låter inte gott!

Svar: Nej, det låter inte gott.
Per-Anders

#5 - oscar

Hmmm jadu jag tycker Pölsa är riktigt gott. Fast det ska vara på älgfärs. Sedan inlagda rödbetor och kokt potatis.

Svar: Älgfärs i pölsa är säkert ok. Rödbetor och potatis också. Men det stekta fläsket saknas.
Per-Anders