Jag gjorde i alla fall ett försök

 
Solförmörkelsen idag. Fotoförsök.
 
För sent insåg jag att jag hade ett möte på jobbet inbokat just under den där timmen då månen skulle passera mellan solen och jorden. Genom fönstret i rummet där mötet ägde rum såg jag hur ljuset utanför gradvis blev liksom - dovare. Det liknade inte skymning, men på nåt vis blev ljuset matt. 
 
Efter en halvtimme reste jag mig och lämnade mötesrummet. Jag gick och hämtade mina kameror - min ambition var att försöka fota solförmörkelsen, trots att jag visste att det skulle bli svårt.
 
På parkeringen utanför jobbet hade en ansenlig skara människor samlats, utrustade med svetsglas, mobiler och gamla datadiskar. Jag började med att fota rakt mot solen, sedan fotade jag genom ett svetsglas som jag lånade av en man.
 
Som väntat blev resultatet inte speciellt bra. När jag tittade med blotta ögat genom svetsglaset så jag ljusskärvan från den partiellt täckta solen. Men när jag fotade genom svetsglaset blev solen på bilden endast en stor vit prick. Solens sken var oerhört stark. 
 
Bilden ovan tog jag utan filter med min Nikon D610 och bilden nedan genom svetsglaset med min mobil (där man åtminstone kan skymta solskärvan)! På Instagram har jag lagt upp en bild jag tog med min Canon Powershot G12. Jag tror säkert det blivit bättre bilder om jag hade haft mer kunskap om hur jag skulle gått tillväga.
 
Men en trots att jag inte lyckades det karaktäristiska solskärvan blev bilderna ganska coola ändå.
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Solförmörkelse, Sundsvall, Timrå, blogg100
#1 - MYLLENBERG - finalist i Top Model Worldwide

jag försökte mig också på att fota förmörkelsen. det var dock svårt för det var så himla molnigt, men nåra bilder blev det i alla fall och de blev helt okej. fantastiskt fenomen att få se:)

Svar: Ja, det var en häftig upplevelse.
Per-Anders

#2 - BP

Fantastiskt! Du gjorde ett bra försök! Eloge!

Svar: Tack! Att kämpa väl är det viktigaste.
Per-Anders

#3 - Kenneth

här var det mulet samt att jag missade var inne i jobbet :)

Svar: Aj då. Så kan det gå.
Per-Anders