Jag är en Mr Spock look-alike

 
För ett par veckor sedan avled den amerikanske skådespelaren Leonard Nimoy. Han var mest känd för sin roll som Mr Spock i TV-serien Star Trek. Karaktären Spock var hälften människa och hälften vulcan, vilken är en påhittad sorts humanoid från den påhittade planeten med samma namn. 
 
Med sitt svarta hår, väl markerade ögonbryn och spetsiga öron hade Spock ett väldigt karaktäristiskt utseende.
 
Det är här vi kommer in på kanadensiska dollarsedlar. Dessa sedlar pryds nämligen av en bild på Wilfrid Laurier som var Kanadas premiärminister mellan 1896 och 1911. På de kanadensiska dollarsedlarna påminner Laurier till utseendet lite om Spock.
 
Som en hyllning till den avlidne Leonard Nimy har många Spockfans i Kanada under de senaste veckorna ritat på dollarsedlarna så att bilden på Laurier ännu mer liknar Spock. Man har ritat dit håret, ögonbrynet, skägget och de spetsiga öronen (se bilden ovan). Fenomenet kallas spocking.
 
Nu tänkte jag att jag inte skulle vara sämre. Därför har jag gjort en egen hyllning till Spock och ritat lite på en bild av mig (se bilden nedan). Ganska likt, va?
 
 

Läs även andra bloggares åsikter om Spock, spocked, blogg100, Timrå, Sundsvall
#1 - Ann Holmberg Elisson

Kul! :)

Svar: Tack!
Per-Anders

#2 - BP

Hahaha! Vad snygg du är:-)

PS. Hur f*****n gör du? Jag menar illustrationerna alltså. DS.

Svar: Svaret på frågan är Photoshop.
Per-Anders

#3 - Micke

Startrek är ju min favoritserie inom science ficktion...den är,ju en klassiker som gått i olika riktningar under åren.

Spock...vila i frid.

Svar: R.I.P
Per-Anders

#4 - Kenneth

nån framtid som tecknare vet jag inte om du har :)

Svar: Jaså..?
Per-Anders