Fredagen den 13. En lägesrapport.

Våren rycker allt närmare. Idag har det varit fullt solsken, 11 grader varmt och nästan vårkänsla i luften. Nästan all snö (som numera är snö i istillstånd) är borta från gårdsplanen. På gräsmattan finns det dock en hel del snö kvar. 
 
På vägarna är det torrt och egentligen skulle man kunna köra med sommardäck. Största halkrisken är egentligen all sandningssand som ligger kvar på vägar och trottoarer. 
 
Jag är frestad att byta till sommardäck i helgen. Men jag vet också att det finns en risk med det. April är en lurig månad. Jag minns åtskilliga år under mitt liv då jag trott att våren varit här, men så i slutet av april kom snöstorm och kyla och det hade varit livsfarligt att ha sommardäcken på. Tur att jag brukar vänta i det längsta med att byta däck. Så jag avvaktar nog i år igen. 
 
För övrigt är det fredagen den 13 idag. Jag kan meddela att allt gått bra. Hittills. Fredagen den 13 inföll även förra månaden. Den dagen gick också bra. Det är sånt man får glädjas åt.
 
Bilden ovan: vår katt Houdini fick utgöra illustration till dagens inlägg.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Fredag 13, blogg100, Sundsvall, Timrå, våren, vårkänning
#1 - Anonym

Ni har varmare än vi. Grattis! Vi hade minusgrader i morse och dunjackan åkte på. 6-8 grader mitt på dagen.
Det är nog klokt att vänta med däckbyte. Minns en gång en snöstorm den 5 maj här i nollåtta.

Svar: Jodå, jag tror jag väntar ett tag till.
Per-Anders

#2 - Mia

Ja vänta du, inte varje år, men många gånger kommer det bakslag. Måste du då ha ut bilen så är det inte så kul om det är sommardäck som sitter på!

Svar: Nej, så är det.
Per-Anders

#3 - Micke

Bäst att vänta...har för mig vi hade snö i maj nåt år här...fast jag kan ha drömt det förstås.
Dumt att chansa.

Här skiner solen idag..fast lite småbitande är det trots det.

Skål på dig..ha en fin kväll.

Svar: Skål!
Per-Anders

#4 - Kenneth

är det inte lag på att ha till den sista mars?

Svar: Jag tror det är till mitten av april. Kanske. Eller så är det slutet av mars. Vet egentligen inte.
Per-Anders