Fototriss: fåglar

För att gå iland med med veckans tema, fåglar, hos fotoutmaningen Fototriss så bestämmer jag mig att frångå en av mina principer. Principen i fråga är att alltid ta nya bilder till varje tema men denna gång väljer jag att leta fram några fågelbilder ur arkivet. Min första bild är från i somras då vi besökte Sydkoster och föreställer ett fjäderfä (tupp eller höna?) i en inhägnad på ön.
 
Den andra bilden tog jag i december, 2011 i Tallin. Vi var på julmarknad och mitt på torget stod en stor julgran där ett antal småfåglar hade sin vistelse.
 
Sista bilden tog jag för snart ett år sedan i Reykjavik. Island är kanske inte mest känt för sina fåglar (frågan är om det överhuvud taget finns några där) men helt plötsligt hittade vi dessa djur som betade intill en vägkorsning i centrala stan. Jag har inte en aning om vilken sorts fåglar detta är.
 
Läs även andra bloggares åsikter om Blogg100, Fototriss, fåglar
#1 - Mia

Roligt trissat och fina foton så klart.

Svar: :)
Per-Anders

#2 - Marit Johansson

Det är något speciellt med din nedersta bild, jättesnygg!

Svar: :)
Per-Anders

#3 - Kari

Du har helt rett, Per Anders, det känns bäst att använda färska foton, men om man har bilder i arkivet man kan använda blir det häller inte fel. Det var bra du hade både gäss och fjäderfe i ditt arkiv! Kram. Kari

Svar: :)
Per-Anders

#4 - Eva Trillian

Fina bilder som det var väl värt att frångå principer för :)

Svar: :)
Per-Anders

#5 - Berit E i Kasperian

Det är ju inte alltid temat stämmer överens med de möjligheter man för tillfället har. Men i princip håller jag absolut med.
Det finns massor av fåglar på Island, framförallt olika sjöfåglar.
Din bild visar, såvitt jag kan se grågås, vanlig även hos oss. :) Fin bild!

Svar: Ok.
Per-Anders

#6 - BP

En internationell fågelkoloni helt enkelt! Bra letat där!
Fåglarna från Island ser ut som änder eller gäss. De smakar säkert gott på tallriken;-)

Svar: Eller så inte.
Per-Anders

#7 - Anna-Lena

Du fick ju ihop en triss ändå. Det var bra gjort. Inte säker på att jag kommer att lyckas.

Svar: Lycka till!
Per-Anders

#8 - Oliver

Fina fågelbilder. Den första är nog frugan till den besjungna svarta tuppen. Den andra är med säkerhet en pilfink och sist ut förmodligen ett grågåspar!

Svar: Tackar så mycket för informationen om de olika fågelarterna!
Per-Anders

#9 - KajsaLisa

Snygga closeups, kan vara Canadagäss, rätt vanliga hos mig.

Svar: Fast jag tror inte ätt det är det. Se tidigare kommentarer.
Per-Anders

#10 - cissi

En svart höna, undrar vilken färg hennes ägg har. Kanske skulle piffa till äggkorgen till påsk!

Svar: :)
Per-Anders

#11 - Kenneth

finns många fina fåglar

Svar: :)
Per-Anders

#12 - Micke

Jag gillar verkligen fåglar...innan de förra veckan sågade ner träden på gården satt där en familj skator i ett träd, de hade ett bo de byggde på och reparerade året runt..enormt var det.
Saknar dem.

Ha så gott nu...fina bilder.

Svar: :)
Per-Anders

#13 - Mia Ahlstrand

Kul variation av fåglar! Tänk att köpa en julgran med små fåglar i, som Musse Piggs julafton med Piff o Puff i granen :)

Svar: :)
Per-Anders

#14 - Beppan

Fler som dykt i arkivet ser jag.
Det blev ju en riktigt bra triss!

Svar: :)
Per-Anders

#15 - Veiken

Fina bilder på pilfinken i mitten och den fina grågåsen längst ner. Den svarta "hönan" vet jag inte vad det är!
Bra plåtat till trissen! Arkivbilder duger när man inte har något annat!

Svar: :)
Per-Anders

#16 - Axart

Fin höna, pilfink och grågås :)

Snyggt trissat!
AX

Svar: :)
Per-Anders

#17 - Åke

Man får frångå, det stod inget ii denna gång om de reglerna :) Vackra pippin! Vi hade en svart höna en gång... hon var så snäll :)

Svar: :)
Per-Anders

#18 - Tomtan

Snyggt trissat!

Svar: :)
Per-Anders