Det måste gå till sig

 
Det är precis som med en gräddtårta. Den måste gå till sig (med betoning på till; gå till sig).
 
Att säga att något går till sig brukar ju handla om att beskriva något som inte är optimalt från början, utan det blir helt perfekt efter ett tag - ungefär som en mognadsprocess. 
 
Exempelvis som en gräddtårta. Jag minns min pappa som tyckte att en hemgjord gräddtårta alltid var godast dagen efter att den var gjord. Han gillade det där skinaktiga, lite hårda skiktet som bildades längst upp på grädden när tårtan var en dag gammal. Han brukade säga att då hade tårtan gått till sig.
 
Jag håller med honom. En gräddtårta är godast när den fått gå till sig.
 
Detsamma gäller min sambos frisyr. Tydligen. För en vecka sedan var sambon hos frissan och kom hem med en ny frisyr. Framför hallspegeln suckade hon och sa att "nja, den här gången blev jag inte riktigt nöjd". 
 
Men när hon härom dagen tittade sig i spegeln kvittrade hon förtjust: "fast idag är håret riktigt snyggt". 
 
Min logiska slutsats är alltså att hennes frisyr nu gått till sig.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om tårta, frisyr, timrå, sundsvall
#1 - BP

Alltså gräddtårta med "hinna" klarar jag lika lite som sås eller potatis som är "hårda", även om de gått till sig.

Däremot håller jag helt med sambon. Håret går till sig efter en till två veckor. T o m min manliga chef har kommit på det...

Svar: Ok.
Per-Anders

#2 - Kenneth

jo det är nog väldigt sant med frisyrer

Svar: Typ.
Per-Anders