Postojnagrottan i Slovenien

 
Under vår semestervistelse i Kroatien gjorde vi en dagsutflykt till Postojnagrottan i Slovenien. Att ge sig ner i Postojnagrottan var en helt makalös upplevelse. Totalt är grottsystemet två mil långt varav 5 km är öppet för turister. Inne i grottan åkte vi både tåg och promenerade.
 
Ta gärna chansen att besöka Postojnagrottan om möjlighet ges.
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om postojnagrottan, semester, resor, kroatien, slovenien
#1 - BP

WOW! Älskar grottor och deras "historia". Tänk så lång tid det tog för stalagmiterna och stalagtiterna att växa upp till dessa otroliga formationer.

Svar: Det finns även en djurart som bor Postojnagrottan. Djuret kallas olmen. Vi såg den faktiskt i grottan.
Per-Anders

#2 - Micke

Grottor är intressant...och spännande.
Skulle vilja bege mig till Israel och se grottsystemet som finns där...för att inte tala om i USA...fast där har vi ju många militära installationer...det skulle jag vilja se...men så kommer aldrig att ske.

Men gamla grottor av naturlig karaktär är faktiskt intressant det med...märkta av tidens tand så finns de där att beskåda...häftigt.

Svar: Postojnagrottan var riktigt häftig att besöka.
Per-Anders

#3 - kalebass

Ja, jag håller med. Häftigt är bara förnamnet. Fem kilometer, det är mycket det ! Spännande.
Tunnlar som smalnar av gillar jag däremot inte...

Svar: Dessa tunnlar var både breda och smala.
Per-Anders

#4 - Mia

Vilken upplevelse!

Blev nyfiken på hur olmen ser ut, sökte på Wikipedia och blev inte förälskad eller fick längtan efter djuret! ;-) Många fina minnen med er hem, antar jag.

Svar: Vi lyckades faktiskt se en olm där inne i grottan. Men den gillar inte ljus så vi kunde knappt skönja den där i mörkret.
Per-Anders

#5 - Lennart

Ber om ursäkt att jag inte har tittat in här så ofta på så länge. Har tyvärr haft alldeles för mycket för mig och nu i juli lämnade min fru mig. I alla fall. Kroatien har jag aldrig varit till. Men mamma och hennes S har varit dit några gånger och blivit faschinerade av landet. Nu i våras tog de en tur till Rumänien och Transylvanien. De hade visst besökt Draculas slott. Själv har jag bara varit till Budapest på en alldeles för kort resa med jobbet. Men bara den stan var underbar. Och vilken god mat det fanns där!

Svar: Tråkigt att din fru lämnat dig. Kroatien är ett land jag kan rekommendera som semestermål. Budapest verkar vara ett resmål som blir mer och mer populärt. Jag kommer troligen att åka dit så småningom.
Per-Anders