Att vara odödlig

Vart går gränsen?
 
Jag menar, de flesta av oss har nog ambitionen att leva ett så roligt liv som möjligt - utifrån de olika förutsättningar som var och en har. För egen del försöker jag alltid fånga de möjligheter till njutning som bjuds. Det kan handla om att tända ett ljus och mysa med sambon i soffan, det kan också handla om att belönas med en förlösande tarmtömning efter en god och omfattande middag.
 
Det finns också andra sätt att njuta - utifrån de speciella förutsättningar vissa har. Det kan exempelvis handla om den njutning som ekonomiska rikedomar, makt och privilegier för med sig. Det är helt ok för mig - jag störs inte alls av att andra har det "bättre" än mig.
 
Men jag har fler än en gång noterat att det finns en gräns nånstans där borta, en gräns där vanan att vara privilegierad övergår till ett begär. Och när man går över den gränsen händer nåt - självbilden påverkas, man betraktar sina privilegierna som ett självklart normaltillstånd och personen i fråga börjar betrakta sig själv som odödlig.
 
Och som ödödlig och oantastlig är det lätt hänt att man ger sig rätten att ta vad man vill, när man vill, bara man får mätta suget efter privilegiets njutning.
 
Det är en farlig väg. Och när smällen kommer, för den kommer, då blir slutet brutalt.
 
Så det bästa är alltså att försöka hålla distansen till de saker man håller på med. Även om det bara handlar om att äta en god middag.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Odödlig, makt, maktfullkomlig, maktmissbruk
#1 - Mia

Får se om jag lyckas kommentera det hær inlægget. Jag gjorde tre førsøk att skriva en kommentar till inlæggetom tiggare hos dig, men fick nobben ;-(

"Belønsas med en førløsande tarmtømning" - haha... du ær bæst! Hur många skulle tænka på toavanor nær man tænker på livsnjutningar? Inte jag i alla fall, hur viktigt den delen av livet æn ær!

Svar: Dina kommentarer blir av någon anledning markerade som spam. De blir synliga först när jag svarar på dem.
Per-Anders

#2 - Bp

Är nog alldeles för "egocentrerad" för att dras med i dessa tankebanor. Jag är precis som du helt nöjd med det jag har och försöker fånga dagen (klyscha, jag vet) och ha så roligt jag bara kan.

Svar: Bra. Carpe Diem, va?
Per-Anders

#3 - Arvid och Lydia

Intressanta funderingar. :-)

Tror att fenomenet är vanligt, dels bland ekonomiska "uppkommlingar" men också andra med stjärnstatus typ idrottsstjärnor, skådespelare (Cosby) och andra artister och kändisar av olika slag.

Svar: Ibland kanske det t.o.m inträffar bland "vanligt" folk.
Per-Anders

#4 - Kenneth

så klokt o sant

Svar: :)
Per-Anders

#5 - Veiken

Man måste leva medan man lever, brukar jag säga, men när folk tappar fotfästet i tillvaron och blir extremt giriga - då är det något som har gått fel!

Svar: Precis så är det.
Per-Anders

#6 - kalebass

Det är ett privilegium att kunna syssla med sånt man tycker om, och att ha båda benen på jorden och huvudet uppe i det blå, är inte heller fel. Inse sina begränsningar men även möjligheter, utan att skada någon, givetvis...

Svar: Precis så är det.
Per-Anders

#7 - KajsaLisa

Hmm låter som du följt med i händelserna kring Martin-Löv i SCA :)

Svar: Hmm, sådana fall verkar finnas lite överallt.
Per-Anders