Modfälld dialog om Neil Young

 
Middag. Sambon och jag sitter vid köksbordet och äter falukorv och makaroner. Samtidigt surfar vi på varsin iPad. Sambon säger plötsligt: "vet du vem som kommer till Dalhalla till sommaren?"
 
"Nä", säger jag.
 
"Neil Young", säger sambon.
 
"Herregud", säger jag.
 
Jag brukar vanligtvis inte tappa bort mig i känslostormar men en märklig känsla av både upprymdhet och utmattning fyller min kropp. Jag blir knäsvag och får nästan svårt att andas. 
 
"Herregud", säger jag igen.
 
"Kan du gissa hur mycket biljetterna kostar?", säger sambon.
 
"Just say it", säger jag.
 
"De billigaste kostar 1500 kronor och de näst billigaste kostar 1700", säger sambon.
 
"Herregud", säger jag.
 
Till saken hör att jag är en stor beundrare av Neil Young. Jag älskar hans sträva musik där han får gitarrsträngarna att låta som taggtråd - oavsett om han spelar kraftfulla rocklåtar eller spröda vackra ballader. Jag älskar hans röst som är både karg och vacker, och som griper tag i min själ.
 
"Jag skulle verkligen vilja gå på konsert med Neil Young", säger jag. "Men vafan, 1500 spänn..."
 
"Och jag är inte alls någon beundrare av Neil Young", säger sambon. "Jag vet inte om jag har någon lust att gå på en konsert med honom överhuvudtaget".
 
Där står vi nu.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om neil young, musik, dalhalla
#1 - BP

Nu är vi också stora fans av Neil Young och har sett många av hans konserter i Stockholm. Nu har vi tappat lite kontakt med honom måste jag säga. Min favo var Crosby Stills Nash and Young plattan.

Om du är en stor fan av honom skulle jag absolut betala biljettpriset. Jag menar artisterna tjänar ju inga pengar på skivor, CDn och DVDn längre, så då blir biljettpriserna därefter.

Hoppas sambon ändrar sig.

Svar: Hoppas jag också.
Per-Anders

#2 - Ulla Maria

Inte helt lätt. Antar att beslut måste fattas rätt snabbt innan biljetterna tar slut.

Svar: Så är det nog. Risken är att det redan är för sent.
Per-Anders

#3 - Camilla

Lösningen är extremt enkelt :-):

Du går på konsert, kanske med någon som också uppskattar det. Din sambo gör något hon uppskattar (med någon som uppskattar det). Win-win, alla lyckliga, man behöver inte göra allt tillsammans! :-D

Svar: Men..?
Per-Anders

#4 - Kenneth

i hela den här storyn ser jag framför mig 2 personer som sitter o äter o glor på sia plattor. Inte så socialt :)

Svar: En helt korrekt analys. Men vi är lyckliga ändå.
Per-Anders

#5 - kalebass

Håller med frugan din. Jag skulle lagt pengarna på annat...

Svar: Visst, allt är relativt.
Per-Anders

#6 - Annette

Vi gillar också Neil Young, och Patrik skulle nog kunna tänka sig att gå på den konserten trots priset. Inte jag, dock. Jag tycker ofta att bruset överröstar artisten, så att man inte kan höra texten. Det får räcka att lyssna på honom från Spotify :) Men hoppas att ni löser dilemmat hos er. Ha en fin dag!

Svar: Texten är kanske inte det viktigaste. Själv gillar jag totalupplevelsen; musiken, känslan.
Per-Anders

#7 - Mia

Även om man lever i parrelation behöver man inte göra allt tillsammans. Om inte din sambo gillar honom så ska hon givetvis inte följa med. Men klart du ska gå.... Vi lever bara en gång....

På vilka andra platser i Sverige uppträder han, måntro... !?

Svar: Dalhalla är enda spelningen i Sverige under 2016.
Per-Anders